Smarta prylar handlar på egen hand

Publicerad: 2015-10-08 13:37 | Kategorier:

Kylskåpet som skickar iväg en beställning när mjölken sinar har varit på tal länge. Hittills har det kommit många nya initiativ för att köpprocesserna ska bli allt mer automatiserade, men det har inte kommit några prylar som e-handlar själva. Än så länge.

Resetjänsten Wayblazer är ett exempel på hur dagens teknik kan användas för att bistå oss i att hitta rätt bland marknadens utbud. I det fallet slipper man leta på runt på olika ställen eftersom Wayblazer kan ”förstå” även ett ganska luddigt önskemål och komma med förslag på resepaket. [1]

– En av de viktigaste effekterna av digitaliseringen inom handeln är att det har kommit intelligenta system, som använder allt fler av våra fotspår för att lämna rekommendationer på köp, säger Magnus Melander, Internet of Things-expert.

Kallar på service
Nästa steg mot att förenkla köpprocessen, genom allt mindre manuell inblandning, skulle förstås vara att det går iväg en order strax innan behovet uppstår. Så att vi inte ens behöver ta ställning till några rekommendationer.

– Det där kommer vi säkert att se olika exempel på. Man har ju länge pratat om exempelvis kylskåp som skickar iväg en beställning på mjölk när den börjar ta slut – som en del av det smarta hemmet. Men det ser jag som trams-applikationer som löser problem som inte finns, säger Magnus Melander bestämt.

Han ser däremot ett annat behov som skulle kunna röra kylskåpet, nämligen det han kallar preventive maintenance, alltså förebyggande underhåll.

– Med en allt högre grad av automatisering är det ytterst kritiskt att maskinerna fungerar. Och det gäller numera såväl inom industrin som i hemmet. Där ser jag att det skulle finnas övervakning och beställning av service – innan man själv upptäcker att det till exempel rinner vatten under kylskåpet.

Smarta kyldiskar
Att våra hem snart kommer att rymma en kaffemaskin som beställer kapslar och en dammsugare som själv fyller på med påsar är alltså inte så sannolikt, menar Magnus Melander. Däremot kan det finnas stor nytta av motsvarande funktioner i ett kommersiellt sammanhang:

– I varuautomaterna finns det redan system som skickar signaler om när det behövs påfyllning. På samma sätt skulle det kunna fungera i exempelvis en livsmedelsbutik. Då skulle butiken ha smarta kyldiskar som känner av vilka varor som finns där, när det behövs påfyllning, när bäst-före-datum närmar sig, och som även kan skicka köporder till leverantören. Eller att deras butikshyllor har sensorer som känner av när det börjar bli tomt, så att en medarbetare får ett besked om att det är dags att fylla på – eller så fylls hyllan automatiskt på av en robot.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right