Mobilen är butiken för de unga

Publicerad: 2015-10-20 11:52 | Kategorier:

Den digitala och den fysiska världen smälter samman i unga konsumenters mobiltelefoner, visar studie från Lunds universitet. "De vill ha det bästa från båda världarna".

Mobiltelefonen är det viktigaste shoppingverktyget, i synnerhet bland yngre konsumenter. Det visar en kommande studie från Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet som släpps 2016.

Även om resultatet inte var helt oväntat är forskarna ändå förvånade över hur stark mobiltelefonens ställning är. En av orsakerna är att den är så tillgänglig, berättar handelsforskaren Christian Fuentes.

– Vi blev förvånade över att användningen är så spridd över dagen och olika platser. Mobiltelefonen har gjort shopping till något man inte bara gör på lördag eftermiddag, utan då och då, hela tiden, varje dag. Shopping i dag är inte bara avslutade köp även andra aktiviteter som att söka information, säger han.

En orsak till att mobilen vinner terräng handlar om ökad trygghet och enkelhet:

– Tryggheten i att både handla och betala med mobilen har ökat väsentligt, och särskilt mobilt bank-ID lyfts fram som en bidragande orsak. Det upplevs som väldigt smidigt.

Mobilanpassning eller inte?
Innebär detta att stenhård mobilanpassning av butiken och att erbjuda appar är prio ett för handlare som vill nå de unga och mobila? Inte nödvändigtvis, menar Christian Fuentes:

– Det pratas mycket om att man måste mobilanpassa e-handelsbutikerna, men vi såg två olika läger bland användarna. Den ena gruppen använder appar för att handla medan den andra föredrog browsern och ogillade appar.

Den nya mobilanvändningen bland shoppare gör det mindre viktigt att stirra sig blind på konvertering i betydelsen avslutat köp, anser Christian Fuentes, som istället framhåller vikten av att tänka på hur det digitala kan stödja och samverka med den fysiska butiken. De användare som ingick i forskarstudien använde sig nämligen av mobiltelefonen även inne i den fysiska butiken.

– Det är ett självklart verktyg i deras strävan efter att få det bästa av den digitala och den fysiska världen. De jämför priser, googlar fram en tröja som de gillar, får fram en blogg som skriver om den, går in på länken i bloggen och får anvisningar om var närmsta butik finns.

Shopping är socialt
Unga konsumenter använder också mobilen för att göra shoppingen på stan mer social.

– De chattar med kompisar medan de handlar och tar bilder för att få smakråd. Butiken måste ta tillvara det här beteendet. Mycket har hittills handlat om att göra e-handeln mer lik butiken, men det går att vända på det och göra butiken mer lik det som händer på nätet, säger Christian Fuentes och tipsar om hur:

– Underlätta digital informationsinhämtning med hjälp av QR-koder. Produktrecensioner är till exempel väldigt viktiga för den här målgruppen. Många av dem avstår helt från att köpa produkter som saknar positiva konsumentrecensioner.

Och butiksmedarbetarnas omdömen väger lätt i jämförelse.
– De litar mer på andra konsumenter och vill ofta inte ens ha hjälp av butikens personal, säger Christian. 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right