navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Maxa företaget med egen webshop

Publicerad: 2015-10-06 13:50 | Kategorier:

Stor på nätet men liten i plånboken? Då kanske det är läge att överväga webshop. Att ha en egen nätbutik är nämligen det perfekta sättet att stärka varumärket och maxa intäkterna – utan extra arbetsinsats.

Att ha egen webshop är något som blir både enklare och vanligare. På nätet kan vem som helst driva butik – och störst blir nyttan för den som redan är stor på nätet. Till exempel har podcastprofilerna Alex & Sigge en egen webshop där de säljer allt ifrån t-shirts och kalsonger till sällskapsspel och kaffemuggar. Även Youtube-fenomenet Rackartygarna har en egen shop där man säljer brandade kepsar och tröjor.

– Om man sedan tidigare är känd som bloggare eller profil i sociala medier med en uttalad ‘fan base’ är en webshop ett utmärkt komplement för att bygga sitt varumärke ännu starkare, samtidigt som det är ett perfekt sätt att öka sina intäkter, säger Frida Ahrenby, ansvarig för molntjänster på Telia.

Enklare än man tror
Om du funderar på att öppna eget på nätet finns det några saker att fundera över. Först och främst behöver du bestämma vilken plattform du ska använda. En av de mest populära – som används av bland annat Rackartygarna – är Sitoo, ett av marknadens mest användarvänliga e-handelsverktyg.

– Sitoos önskan är att alla ska kunna designa, marknadsföra och driva sin egen webshop utan krav på tekniskt kunnande eller vilken sysselsättning man har, säger Frida Ahrenby, och fortsätter:

– Tanken är att det ska vara extremt enkelt att skapa sin egen webshop. Kunder ska själva kunna hantera en webshop där människor tycker om att handla, och vill handla igen. Med det i åtanke har de utvecklat en e-handelsplattform som är smidig, lättnavigerad och tilltalande för såväl e-handlare som konsument.

Driv trafik!
När du bestämt dig för vilket verktyg du ska använda är det bara att börja bygga. Till en början kommer din webshop kräva lite extra arbetsinsats när bilder och produktbeskrivningar ska hamna på rätt plats. Men när du väl fått ordning på det sköter det mesta sig självt.

Men för att butiken också ska ge intäkter måste du driva trafik till sidan. Det kan, i stora drag, ske på tre sätt:

– Det första är direkt trafik, alltså när kunden knappar in adressen i sökfältet. Redan befintliga kanaler som Youtube, Instagram eller en blogg är perfekta verktyg för att driva besökare till sidan, säger Frida Ahrenby, och fortsätter:

– Sedan kan du jobba med sökmotoroptimering, SEO, vilket innebär att du optimerar sidan på olika vis så att den dyker upp som förslag vid sökning på Google. Och till sist kan du arbeta med betald trafik, till exempel genom Google Adwords.

Learning by doing
Fördelen med att skaffa Sitoo via Telia är att du har tillgång till fri support, och därför kan du få hjälp att lösa eventuella problem som uppstår. Dessutom är det ingen bindningstid, så du kan i lugn och ro testa om en webshop passar dig.

När din butik slutligen är igång är det bara att tuta och köra – och lära dig mer längs vägen.

– Planering och analys av din verksamhet är självklara delar för att förädla och förbättra din försäljning, säger Frida Ahrenby. Men i början ska man inte fastna på detaljer. Testa dig fram, lär dig av dina misstag och upptäck hur kul det är att driva webshop!
Läs mer om Sitoo
 


 

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right