navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Gamification hett bland företag

Publicerad: 2015-10-15 15:17 | Kategorier:

Allt fler företag använder sig av gamification för att exempelvis motivera sina medarbetare eller för att öka sin försäljning. Trenden är stark – redan nu under 2015 innehåller hälften av alla förbättringsprocesser element av gamification.

De senaste åren har uttrycket ”gamification”, eller ”spelifiering” som det kallas på svenska, blivit alltmer förekommande i företagssammanhang världen över. En undersökning från Gartner Group visar att 50 procent av de företag som jobbar med förbättringsprocesser använder någon form av gamification i år.[1]

– Det handlar om att fånga samma mekanismer som finns i vanliga spel och sedan överföra dem till medarbetar- eller kunddialogen. Man skapar ”uppdrag” som ger olika poäng och sedan följer man upp det med direkt feedback och belöningar, säger Stefan Thorberg, VD för Inspiration Company vars två stora affärsområden är Motivation Management och Loyalty Management för B2B-kunder.

Ny teknik bakom trenden
Gamification är egentligen ingen ny företeelse. Exempelvis har flygbolagen sedan långt tillbaka haft sina lojalitetsprogram med poäng utdelade för varje resa, och inom skolan har det länge funnits spelliknande program för att inspirera till ökat lärande. Men en stor anledning till att intresset för gamification har exploderat just nu sägs vara de senaste årens nya möjligheter att skapa spel i appar till mobiler och surfplattor.

En app som ofta lyfts fram som ett tydligt exempel på gamification är löparappen Runkeeper. Den mäter och registrerar dina prestationer och ger dig statistik som feedback på vad du har klarat av. På så sätt blir löpningen roligare och det är större chans att du fortsätter träna.

– Med hjälp av appar blir tillgängligheten enorm; hälften av alla på bussen till jobbet sitter ju och spelar något slags spel på mobilen. Spel fångar intresset hos både unga och gamla, och kan man flytta en del av sina medarbetares eller kunders intresse från vanliga spel till sitt företag så är det såklart väldigt bra, säger Stefan Thorberg.

Gamification ökar engagemanget
Ett generellt problem för företag världen över är den låga motivationen hos medarbetarna. En undersökning från Gallup visade för några år sedan att endast 16 procent av svenskarna är engagerade i sina jobb. [2] En del av lösningen för att öka engagemanget kan enligt Stefan Thorberg vara gamification.

– Vi har exempelvis hjälpt Avalanche Studios att öka sitt medarbetarengagemang från 20 till 70 procent med hjälp av det spelifierade motivationsprogrammet ”Power-Up”. I varje nivå finns olika mål och aktiviteter man måste klara av innan man kan gå vidare, förklarar han och fortsätter:

– Avklarade aktiviteter ger belöning i den fiktiva valutan ”Ricoin” som kan användas i en fysisk webshop. Power-Up har blivit en snackis i korridorerna och Avalanche har, förutom ett ökat medarbetarengagemang, även fått en högre takt i sina projekt och förbättrat lönsamheten.

TRE TIPS OM GAMIFICATION
1. Det viktiga är att sätta det i system och tänka långsiktigt. Hitta ett tydligt syfte med projektet – och skriv ned det önskade resultatet. Vad vill ni uppnå?

2. Skapa engagemang med hjälp av inbyggd feedback och tydliga möjligheter att nå nya nivåer och inkassera belöningar.

3. Skapa en konkret och pedagogisk plattform med ”glimten i ögat”. Det är viktigt att ”spelet” känns realistiskt men samtidigt roligt. Blir det för torrt kommer det inte ta skruv.

Källor:
[1] Gardner Newsroom
[2] Gallup

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right