Spelkungar styrs av big data

Publicerad: 2015-11-13 13:57 | Kategorier:

Varje dag genomförs totalt 1,4 miljarder (!) spelrundor i spelen från svenska King, bland annat Candy Crush Saga och Farm Heroes Saga. Detta genererar enorma datamängder – som de analyserar och använder för att hålla igång en snabb produktutveckling.

Det är lätt att fascineras av de enorma volymerna som det handlar om i den svenska speltillverkaren Kings verksamhet. Varje månad har de till exempel 340 miljoner unika spelare – vilket motsvarar fem procent av jordens befolkning. Varje dag spelas totalt 1,4 miljarder spelrundor i deras produkter.

King ser till att samla in uppgifter från alla dessa spelrundor, som i Candy Crush Sagas fall innebär bland annat vilken nivå man började på, hur länge man spelade och om man klarade banan. Varje spelomgång ger omkring tio insamlade uppgifter, och därmed får de varje dag in runt 15 miljarder uppgifter. Detta läggs till deras befintliga ”big data”-samling, som är uppe i över två petabyte (miljoner gigabyte) data.

Vill sälja produkter inne i spelen
King har närmare 100 anställda som jobbar med analys av spelen vilket spelar en viktig roll för utvecklingen av nya – och befintliga – produkter.

– När vi började testa systertiteln Candy Crush Soda Saga i februari 2014 var det första vi studerade i vilken grad spelarna stannar kvar; ett mått som vi kallar ”retention”. Det ger oss i praktiken ett mått på hur kul de tycker att spelet är, säger Jacob Ivstam, Senior Business Performance Manager på King.

Ett annat viktigt mått var hur följden av banor påverkar spelandet; i vilket läge ska det komma svårare banor för att spelaren ska bli precis lagom utmanad? Om det blir alltför lätt eller svårt lär hen lämna spelet, och då kan de inte köpa de produkter som finns inne i spelet – vilket är vad King tjänar mest på.

Håller koll på svagheter
Deras spel utvecklas i spelstudior på olika ställen i världen, och något som är ytterst viktigt i deras arbete med big data är enligt Jacob Ivstam den mänskliga kontakten.

– I en studio sitter spelutvecklarna tillsammans med de som har ansvar för affärsutvecklingen. För att kunna fatta snabba och korrekta beslut gäller det att man förstår varandras världar.

En fråga som många företag ställer sig kring big data är vad man ska titta på, alltså vilka analyser som är viktiga för att förbättra produkten, tjänsten eller kundrelationen.

– Vi har medarbetare som är ansvariga för att vi driver rätt frågeställningar, så att vi riktar in oss på de områden som är aktuella. Det finns en person för varje spel som har det yttersta ansvaret för detta, som alltså ska ha koll på vad som är spelets svaghet för tillfället.

Nya prioriteringar
Det är en snabbrörlig bransch King agerar inom, och därför drar deras analyser igång processer som är betydligt kortare än på många andra bolag.

– Det hör till branschen, visst, men man kan också se det som en kulturfråga. Vi jobbar alltid i små lättrörliga team och undviker tyngre processer som begränsar kreativitet och snabbhet.

Jacob Ivstam berättar att de ser över prioriteringen i spelen varannan vecka, och då är det inte ovanligt att det har dykt upp förutsättningar som förändrar den två veckor gamla prio-listan totalt.

– Ledtiden från idé via produktion till lansering kan vara ytterst kort med vårt arbetssätt. Det är inte ovanligt att det rör sig om ett fåtal veckor.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right