Ska ditt företag ge julklappar?

Publicerad: 2015-11-25 13:01 | Kategorier:

Att ge bort företagsjulklappar är inte helt problemfritt. Men när du läst den här artikeln är det förhoppningsvis lite enklare att välja.

Julen väntar runt hörnet, och säkert har du redan koll på hur släktens önskelistor ser ut. Men hur är det med dina kunder, samarbetspartners och anställda?

Snåriga regler
Dina anställda vill förmodligen ha så dyra klappar som möjligt. Men smycken eller designföremål är sällan en bra idé. Om värdet är för högt – gränsen för 2015 är 450 kronor inklusive moms – blir klappen skattepliktig från första kronan.

– Det är en svår balansgång. Ger man sina anställda en för simpel gåva uppfattas det lätt som snålt. Köper man en billig handduk eller liknande kan det kännas som att du som arbetsgivare inte vill kosta på personalen något. Och medarbetarna ser sällan helheten; de ser en billig handduk men du som företagare ser en stor utgiftspost när 1 000 handdukar ska köpas in för 100 kronor styck, säger Mats Danielsson, som driver Etikettdoktorn.se och föreläser om affärsetikett.

Vara ute i god tid
Han menar att den perfekta företagsjulklappen därför är väl avvägd och planerad i tid.

– Många börjar tänka på det här i slutet av november och det är dumt. Jag tycker det är mycket bättre att ge en genomtänkt gåva, och därför bör man börja fundera på det här redan i början av året, säger han och tillägger:
– Oftast är också det man säger i samband med att man levererar gåvan viktigare än vad gåvan faktiskt består av. En julklapp ska alltid komma tillsammans med en klapp på axeln som en påminnelse om att man gjort ett bra år.

Andra regler för kunder
När det gäller julklappar till kunder och samarbetspartners är beloppen ännu lägre än för anställda. Ditt företag får göra avdrag för 180 kronor per person exklusive moms – men avdraget medges bara om klappen överlämnas i samband med representation.

– Jag tycker man ska välja med omsorg vilka som får en julklapp. Någonstans måste det finnas en return on investment. Det kanske räcker med att ge till de kunder du redan har en stark relation med, säger Mats Danielsson.
Han förklarar att det är bättra att ge till några få kunder och då göra något genomtänkt.
– Jag tycker att kontakten är det viktiga. Jobbar du med sälj kan du åka över till kunden och lämna över en korg med frukt eller godis, eller bara ta med en trevlig julfika. Det är alltid uppskattat, och mycket roligare än att bara få ett paket.

Välgörenhet växer
Allt fler företag väljer att slopa julklapparna för att istället skänka pengarna till välgörande ändamål. Ett hedervärt initiativ, men det kan samtidigt uppfattas på ett annat sätt: ditt företag kan skänka pengar året om, så varför ska det ske just på bekostnad av julklapparna?

– Ett bra sätt att lösa det på är att skänka julklappspengarna till en välgörenhetsorganisation, men samtidigt bjuda in till en trevlig liten fest där alla kan umgås och bygga nya relationer. Det behöver inte kosta så mycket, men blir win-win för alla parter.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right