navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Musiken som ökar köpsuget

Publicerad: 2015-11-25 10:34 | Kategorier:

Med rätt musik i högtalarna i en butik eller en bar går det att få kunderna och gästerna att handla mer. Passa på att nyttja julmusiken för att öka försäljningen i december.

Redan för 30 år sedan gjordes ett test på ett varuhus i Lund. Varannan dag spelades musik, varannan dag inte. När de spelade musik ökade försäljningen med mellan tre och fyra procent jämfört med de ”tysta” dagarna.

– Vi kom fram till motsvarande resultat när vi gjorde en studie i en elektronikbutik och på en stormarknad. Men mest uppseendeväckande var att det fanns tydliga könsskillnader mellan kunderna när det gällde hur de själva uppfattade musiken som spelades, berättar Pernille K Andersson, doktorand i konsumentpsykologi vid Karlstads Universitet.

Kvinnor föredrog när det var tyst eller musik med lågt tempo, medan männen uppskattade musiken, gärna med högt tempo.

– Fast oavsett vilket, så gjorde musiken att de handlade mer!

Klassisk musik = hög standard
Pernille K Andersson berättar om ett annat test som genomförts i USA, där det sändes två olika reklamfilmer för ett universitet – och musiken var den enda skillnaden mellan filmerna.

– De som såg filmen med modern dansmusik uppfattade universitetet som modernt och framåt, medan filmen med klassisk musik gjorde att tittarna kände att universitetet var traditionellt, lite gammaldags – men med hög standard på utbildningen.

Christer Olin, musikdirektör och civilekonom, konstaterar att andra tester har visat på motsvarande effekt på till exempel caféer.

– Kunderna är beredda att betala mer för samma smörgåsar på ett café om de spelar klassisk musik eller annan ”finmusik”, säger han.

Långsamma rörelser
Musik i olika tempo och volym inverkar på vi rör oss, vilket kan användas i olika sammanhang. Enligt tester utförda i USA på 1960-talet ska musiken på en stormarknad vara långsam och med lagom låg volym, för då rör vi oss långsammare och har mer tid att plocka på oss varor.

– I en bar kan man göra tvärtom. Där vill man ju att gästerna ska dricka fort, prata mindre och beställa mer, så därför passar energisk musik med högt tempo, säger Christer Olin.

Behagliga associationer av julmusik
Musik kan användas för att skapa en stämning, vilket är väldigt användbart bland annat i julhandeln, konstaterar Pernille K Andersson.

– Julmusik används för att skapa associationer till allt det härliga med julen, allt det vi ser fram emot. Den ska ge välbehag, och därmed göra oss beredda att handla, säger hon.

Under resten av året är musiken ett användbart verktyg för att bygga sitt varumärke. Men även julmusik kan användas på det sättet, menar Christer Olin:

– I den tuffa klädbutiken kan man spela någon rock’n’roll christmas-blandning, på det stora varuhuset julsånger från någon stor svensk sångerskas aktuella album – kanske lockas kunderna att köpa cd:n? På finrestaurangen ska det istället vara smäktande lugn klassisk julmusik.

FAKTA
Värt att veta om julmusik i butiker och restauranger:
• Börjar spelas brett den 1:a december.
• 21 december är den dag då det spelas mest julmusik i Sverige. Då är mer än var femte låt en julsång.
• Julmusiken försvinner nästan helt efter julafton. På juldagen är det mindre än två procent julmusik, och den ökar inte märkbart under mellandagsrean.
• Med mer än dubbelt så många spelningar som alla andra låtar så är julens mest spelade låt "So this is Christmas (War is over)”, John Lennons klassiker från 1971. Känns lika aktuell nu som då.

Källa: Soundtrack Your Brand


Tips!
Spotify Business är företagsvarianten av den populära musiktjänsten. Genom att skaffa ett abonnemang på Spotify Business kan du spela musik lagligt, du får tillgång till hela Spotifys musikvärld och kan dessutom använda tjänster med spellistor som är anpassade för speciella verksamheter och tidpunkter. Läs mer här.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right