Maxa julförsäljningen på webben

Publicerad: 2015-11-24 08:28 | Kategorier:

Förra året e-handlade vi svenskar julklappar för över 4 miljarder kronor. I år förväntas summan bli omkring 25 procent högre. Här tipsar experten om hur ditt företag tjänar så mycket som möjligt på e-julhandeln.

De flesta butiker har minst fördubblad omsättning i december jämfört med andra månader, och många har en ökning som är betydligt kraftigare än så.

– En av de första sakerna man ska göra är att se till att man är förberedd. Man ska vara rustad med ordentligt med varor på lager och bra beredskap för att hantera stora volymer, säger Arne Andersson, senior rådgivare och e-handelsexpert på Postnord.

En dag som buffert
Julhandeln på nätet startar för övrigt redan i november, och får ett rejält startskott under de nya readagarna Black Friday och Cyber Monday (i år 27:e respektive 30:e november).

– Sedan brukar e-handeln nå sin kulmen ungefär två veckor före julafton. Men givetvis fortsätter beställningarna att komma in ända till sista dagen – så det gäller att tänka till vilken dag ni ska sätta för garanterad leverans till jul. Stretcha det dock inte för långt, utan ta gärna till en dag som buffert. Att julklappar inte hinner fram till den 24:e december är något man till varje pris vill undvika…

Trimma i god tid
Det ska vara enkelt att handla – det är ju därför de flesta väljer e-handel istället för fysisk butik, menar Arne Andersson.

– Gå igenom sajten med fokus på att underlätta för kunden. Trimma den också i god tid innan julhandeln drar igång så att den hinner bli ordentligt testad. Det ska inte ta mer än tre sekunder att ladda ner en sida, för då kommer du att förlora många kunder som hinner tröttna.
Dessutom blir det allt viktigare att ha en fullt fungerande mobilanpassning av sin sajt.

– Många letar inspiration och klapptips på mobila enheter, och då kan man vinna mycket på att se till att de lätt konverteras till att handla.

Kalla in personal
Enligt Arne Andersson är det många e-handlare som underskattar de arbetsinsatser som behövs dessa veckor för att klara såväl kundkontakter som logistik.

– Kalla in ordentligt med personal i förväg. Detta gäller även för mellandagarna, då det behövs för att klara av såväl returer som nybeställningar under mellandagsrean.

För en mellandagsrea är given, menar han. Juldagen är en viktig shoppingdag, inte minst från mobila enheter. I USA var det mer än en tredjedel av e-handelsköpen på juldagen som gjordes mobilt förra året.

Däremot råder det delade meningar om huruvida sajten ska julpyntas eller inte, framhåller Arne Andersson.

– Fast visst kan det vara bra, för det gäller ju om att erbjuda kunden en köpupplevelse. Men om du pyntar, gör inte så mycket att det tar längre tid att ladda sidorna. Ett alternativ till juldesign kan vara att julanpassa texterna.


TIPS!
Fler tips från Arne Andersson för bättre julförsäljning på nätet:
• Rabattkoder brukar fungera bra. (Men rabattera inte storsäljarna!) Lägg till rabattkoder på slutet när folk är stressade, då kan koden fungera som en trigger för att fatta ett snabbt beslut.
• Adventskalendrar funkar lika bra varje år. Det har emellertid blivit ett vanligt grepp i e-handeln, så det är bra om du lyckas ”skruva till det” lite.
• Berätta om era julerbjudanden i de sociala medier som ni använder.
• Presentkort är inte så vanligt i svenska e-butiker som i till exempel amerikanska sådana. Kanske kan det vara lockande för dina kunder?
• Se över sökmotoroptimeringen och anpassa till det som är aktuellt i julhandeln, såsom ”julklappstips” eller ”kalsonger i julklapp” (eller vad du nu säljer).• Kommunicera tydligt sista möjliga beställningsdag för garanterad leverans innan jul. Men gör det inte för tidigt – två veckor innan det är deadline för beställningar är lagom att gå ut med datumet, annars kanske vissa lockas att vänta med beställningen.
• Använd i julhandeln betydligt generösare villkor för returer än de traditionella 14 dagarna. Lägg med en retursedel, var frikostig så att kunden känner att hela processen är smidig.
• Erbjud många olika betalningsalternativ.


Läs mer om Black Friday och Cyber Monday här!

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right