Black Friday – den nya shoppingdagen

Publicerad: 2015-11-02 10:58 | Kategorier:

I USA har Black Friday och Cyber Monday länge varit ett fenomen som är guld värt för handeln. På senare år har fenomenet växt även i Sverige och i år väntas det slå alla rekord. Så här maxar ditt företag försäljningen.

I USA är Black Friday den största shoppingdagen på hela året och den infaller alltid fredagen efter Thanksgiving. Anledningen till att dagen kallas Black Friday är att den historiskt sett varit den dag då handeln vänder från röda minussiffror till svarta, positiva resultat. Det hela har sedan boostats med e-handelns svar på Black Friday – Cyber Monday.
Även om helgen funnits länge i USA är det först på senaste åren vi hört talas om den stora shoppinghelgen i Sverige.

– Redan förra året var det stort men det kommer nå nya nivåer i år, och jag tror att det är något som kommer bli viktigare och viktigare i Sverige. Det är definitivt här för att stanna säger Arne Andersson, senior rådgivare och e-handelsexpert på Postnord.

Större än man kan tro
Faktum är att Black Friday och Cyber Monday blivit så stort att det numera är en riktig konkurrent till den traditionella julhandeln.

– När vi jämför ordervärdena med den riktiga julhandeln så ser vi att de faktiskt är högre under Black Friday och Cyber Monday, säger Arne Andersson och förklarar:

– Min analys av det är att vi då handlar saker till oss själva, och då är vi lite mer generösa än när vi ska handla julklappar till alla andra. Och det är väldigt tydligt att det finns mycket att vinna om man vågar satsa på Black Friday.

Kommunicera mera
För att lyckas med Black Friday och Cyber Monday finns det några saker att tänka på, menar Arne Andersson. Bland annat krävs extra bra kommunikation.

– Jag tror att man internt måste ha väldigt bra kontroll på kampanjen, och se till att kommunikationen mellan logistik och marknadsavdelningen funkar. Man måste veta vad man har på lager, hålla produktiviteten på topp och sköta sina leveranser så att man inte ligger efter när julhandeln sedan väntar runt hörnet, säger Arne Andersson, och fortsätter:

– Det är också viktigt att fortsätta hålla sig till de kommunikationskanaler man normalt använder. Om man i vanliga fall kommunicerar via digitala nyhetsbrev finns det ingen anledning till att köpa helsidor inför Black Friday.

Ska vara rejäla prissänkningar
Att välja vad man ska sälja under superhelgen är inte lätt, men även här finns det några bra saker att tänka på.

– Jag tror det är bra att differentiera sortimentet, att inte erbjuda samma saker som man har tänkt kampanja under julen. Jag tror också att man ska begränsa antalet erbjudanden. Det som kännetecknar Black Friday är rejäla lockvaror. Tio procent rabatt är helt ointressant; det ska vara 30 procent eller mer, säger Arne Andersson.

För många företagare kan en så stor prissänkning innebära en ren förlustaffär, men enligt Arne Andersson finns det andra fördelar:

– Med så mycket rabatt går man i bästa fall plus minus noll. Men här finns istället goda möjligheter till merförsäljning, och då kan man ju passa på att sälja högmarginalprodukter till fullpris.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right