navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Betalningar som främjar impulsköp

Publicerad: 2015-11-20 13:01 | Kategorier:

Mobiltelefonen är oöverträffad när det gäller att snabbt fånga upp människors köplust – men den har hittills inte varit fullt lika bra på att fånga deras pengar. Detta är dock snabbt på väg att ändras tack vare flera nya betallösningar.

Den del av handeln som växer snabbast är kopplad till våra mobiltelefoner. Enligt betallösningsföretaget Dibs årliga e-handelsrapport [1] har svenskarna ökat sin mobila e-handel med 163 procent sedan 2013. Bland grupperna som använder mobilen mest återfinns småbarnsföräldrar och unga vuxna.

– Det finns stor potential för e-handeln i Sverige i och med de nya mobila betallösningarna. Bara under 2015 lanserar de svenska bankerna två nya betalningslösningar för e-handel, Swish och MasterPass, som båda tar bort flera steg vid köp på nätet. Att 9 av 10 svenskar känner till Swish som varumärke indikerar en succé redan innan den lanserats för e-handeln, säger Patrik Müller, analytiker vid Dibs.

"Förflyttning av e-handeln"
Han menar att vi är mitt uppe i en förflyttning av e-handeln till mobila enheter, och att e-handeln står inför nästa stora språng.

– Mobila enheter är bättre på att ta hand om människors köpimpulser, som oftast försvinner ganska snabbt. Att det går fort att både handla och betala leder i sig till fler köp. Som handlare måste du finnas på ett optimalt sätt i så många kanaler som möjligt. Om du inte finns i mobilen och det är där kunden finns, då får du aldrig det köpet, säger Patrik Müller.

– Eftersom närmare varannan svensk e-handlar från utländska sajter är det en fördel att MasterPass redan fungerar i 240 000 webbutiker i 24 länder, framhåller Patrik Müller.

84 procent valde kort
Att betala med kort är populärt bland oss svenskar. Enligt Dibs betalade 84 procent av de som e-handlat under den senaste månaden med kort. Motsvarande siffror för fakturabetalning var 54 procent medan 51 procent valde att betala via internetbank.

Bankernas betallösning Swish är kopplad till användarens mobilnummer och betalningen dras från kontot. Initialt användes betalsättet mest för betalningar mellan privatpersoner men sedan början av november finns alternativet även i många e-handelsplattformar.

Vid sidan av MasterPass och Swish finns ett stort antal betallösningar som inte är kopplade till storbankerna, däribland PayPal, Wywallet och Seamless. Patrik Müller intygar att även dessa lösningar håller måttet rent tekniskt, men framhåller att bankerna har ett stort försprång som trovärdiga förmedlare av betalningar.

– Vi konsumenter är lata och rädda, det ska vara enkelt och tryggt att betala. När det gäller att hantera våra pengar vill vi veta vem vi har att göra med och där har ju bankerna ett enormt försprång. Vi kanske inte älskar dem, men vi litar på dem.

KÄLLA:
[1] http://www.dibs.se/svensk-ehandel

Mer fakta ur Dibs e-handelsrapport
- Hittills i år har 42 procent av alla svenskar handlat med hjälp av en mobil eller surfplatta.
- Framförallt handlar svenskarna resor med hjälp av mobila enheter; 51 procent av alla mobila köp gällde resor. De stora kategorierna här är kollektivtrafik (37%) och längre distansresor (52%).
- När det gäller varuhandeln handlar svenskarna mest kläder, skor och elektronik (61% av alla mobila varutransaktioner).
- Endast 58 procent av alla svenska webbutiker har mobilanpassat sin verksamhet. Här finns ett stort utrymme för förbättringar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right