Aftonbladet ska vara först i framtiden

Publicerad: 2015-11-24 11:54 | Kategorier:

Att medieklimatet genomgår stora förändringar har knappast undgått någon. Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, insåg tidigt att omvälvningen i branschen krävde helt andra innovationsprocesser än man varit van vid i tidningsproduktion. Bland annat har man därför instiftat en CTO-roll, (Chief Technology Officer).

År 2012 satte Aftonbladet upp en intern vision som är lika enkel som otydlig: att vara först till framtiden.

Han konstaterar att problemet med en så fluffig vision är att den direkt ger upphov till två frågor: När inträffar framtiden? Och hur vet man att man är först?

– Vi gav oss själva fem år för att uppfylla visionen. Framtiden inträffar alltså 2017, har vi bestämt. Då ska Aftonbladet fullt ut vara ett onlinebolag. Kanske gör vi en papperstidning, kanske inte.

Betala för digitalt
De satte tre mätbara delmål som de nu betar av ett efter ett. Det första var att ha fler läsare digitalt än analogt. Det nåddes redan 2007. Det andra var att åstadkomma högre annonsintäkter i de digitala utgåvorna än i papperstidningen. Det målet bockade Aftonbladet som första tidning i världen av år 2012.

– Det tredje är mer ett pedagogiskt mål än ett affärslogiskt mål. Men kärnan i det är mycket viktig. Det handlar om att utveckla betalintäkter för vårt digitala innehåll så att det täcker kostnaderna för innehållsproduktionen., säger Jan Helin

Rent konkret innebär det att utveckla Plus-abonnemanget och andra betalströmmnar så att de ger 300 miljoner kronor år.

– Vi har dubblat intäkterna sedan vi satte upp målet och når nästa år cirka 100 miljoner, berättar Jan Helin.

Den vanligaste frågan han får är hur länge tidningen kommer att finnas kvar på papper. ”Jag vet inte, och jag bryr mig inte. Vi ska finnas i den form som våra användare efterfrågar”, säger han.

Teknikchefen fick ansvar
Han insåg tidigt att omvälvningen i branschen krävde helt andra innovationsprocesser än man varit van vid i tidningsproduktion.

– Förut kunde redaktionen sitta och skissa upp några idéer på servetter när de var ute på krogen, sen kunde det innebära något så radikalt som att de bytte typsnitt eller färgskala…

– Det var på många sätt en härlig tid med en enkelhet i produktutvecklingens processer, men den har mycket lite att göra med vad som krävs för digital utveckling, säger Jan Helin.

Det var hög tid att ifrågasätta traditionerna, och för att på ett handfast sätt få till en förändring etablerade Jan Helin en teknikchefstjänst – en CTO – som fick ansvar för att transformera processerna för produktutveckling och innovation på Aftonbladet.

– Vid det laget hade vi en kultur med många idéer, men där många var besvikna på att inget hände med idéerna som de framförde. Därför införde vi den etablerade principen ”No champion – no project – no exception” för våra innovationsprojekt.
Det vill säga: det måste finnas någon som brinner för varje enskilt projekt – och utan undantag är redo att ta den vidare. Ingen annan kommer att göra det åt dig.

De har också skapat en innovationsprocess i tre faser, där den första idéfasen innebär att en medarbetare kan frigöras från sina ordinarie sysslor under en dag för att utveckla en kort pitch för idén. Om den går igenom – och där har deras CTO ytterst sista ordet – kommer en konceptfas på max två veckor när man sätter användarupplevelsen i fokus.

– Även här styr CTO och om det fortfarande håller efter fas två går det upp till ledningsgruppen.

Engagerande nyhetskälla
Det är stora förändringar som sker i bolaget – Jan Helin beskriver det som en disruption – vilket riskerar att skapa en otrygghet bland medarbetarna.

Men trygghet behövs, och det kan man enligt Jan Helin bara få genom att svara på frågan ”Varför finns vi till?”. För Aftonbladets del blir svaret på den frågan enligt honom: ”För att vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som vill vara uppdaterade”.

– Fokus är alltså på att vara denna engagerande nyhetskälla. Om du vill ta del av den på papper, surfplattan, telefonen eller kylskåpsdörren – det är upp till dig!

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right