Startup-världen kan förändra hela industrier

Publicerad: 2015-03-03 11:00

De lämnade sina journalistjobb på Dagens Industri för att bygga upp en egen nyhetswebb från grunden. Nu rapporterar Stefan Lundell och Olle Aronsson bland annat om vad som händer bland svenska startup-företag.

 Efter att ha startat och drivit Dagens Industris Digitalpodden valde alltså Stefan Lundell och Olle Aronsson i slutet av 2014 att stå på egna ben. De började med att producera podden Breakit, och ger varje vecka ut en ny podd om startup-företag.

– Varför just startup-bolagen är intressanta? Tja, det är där det finns den stora tillväxten nu. Det är framför allt techbolag som dyker upp inom bransch efter bransch och omvandlar dessa, säger Stefan Lundell.

Han radar upp de tydliga och välkända exemplen: Uber, Airbnb, Spotify, Klarna…

– Många av de här nya företagen kommer att bidra till att vända upp och ner på hela industrier.

De etablerade företagen kan framför allt ha nytta av att anamma den snabbhet och förändringsbenägenhet som präglar startup-företagen, menar han.

– Istället för att göra stora marknadsundersökningar och analyser innan man lanserar en ny tjänst så gäller det att gå ut snabbt och testa skarpt mot marknaden, för att sedan justera allt eftersom.

Bättre samarbete bland startup-företag

Dessutom finns det mindre av ”vassa armbågar” bland startup-företag, och mer av samarbete mellan till synes konkurrerande företag.

– Den mentaliteten har funnits ett tag i Silicon Valley, men nu har det definitivt kommit till framför allt startup-företagen i Stockholm. Det finns också en helt annan transparens, med exempelvis öppen programkod – vilket tidigare betraktats som att visa upp sina affärshemligheter.

Nya företag har också en del att lära

– Det kan lätt bli alltför entusiastiskt och osunt mycket jobb för de unga oerfarna medarbetarna. Speciellt eftersom det som regel är succéerna som lyfts fram, men faktum är att nio av tio inte lyckas. Det vore bra att berätta om det mer, så att startup-entreprenörerna går in med rätt förväntningar.

Själva ger de sig in i den etablerade mediebranschen för att göra affärer. Deras nyhetswebb och podcast går under samma namn, Breakit,.

– Mediebranschen är i kris, visst, men det gäller bara print – vår sektor växer snabbt, säger Stefan Lundell.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right