navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Partnerskap gör Spotify mer snabbrörliga

Publicerad: 2015-03-03 10:55 | Taggar: Startup-företag, Digital transformation Kategorier:

Visst är Spotify ett exempel på ett nytt entreprenörsdrivet företag, men när de skulle utveckla sina nya tjänster för företagskunder valde de att starta ett separat bolag med två externa entreprenörer – för att leva upp till dagens krav på snabbrörlighet och att skapa rätt drivkrafter bakom projektet.

 Den digitala transformationen för med sig olika typer av nya möjligheter, som i den nya musiktjänsten där det skapas målgruppsanpassade låtkataloger för bland annat butiker och barer.

– Vi har gjort undersökningar som visar att 41 procent av kunderna som går in i till exempel en butik kan tänka sig att vända och gå därifrån om de inte gillar musiken, säger Ola Sars, vd för Soundtrack Your Brand.

Företaget ligger bakom utvecklingen av Spotify Business och Spotify Enterprise, som nu ska göra det möjligt att få ”rätt musik på rätt plats vid rätt tid”, som Ola Sars uttrycker det. Soundtrack Your Brand har startats av Spotify tillsammans med Ola Sars och hans kollega Andreas Liffgarden.

– Den här sortens partnerskap kommer vi att få se mer av. Grunden är att det går att utnyttja både styrkan i det välkända varumärket och att släppa loss en entreprenöriell kraft.

Partnerskap förebygger växtvärk

Intressant nog nämner han alltså behovet av entreprenörsanda även i Spotify – ett företag som annars ofta förknippas med just detta.

– Att växa snabbt ställer krav på att processerna förändras i företaget. Ett sätt att förebygga växtvärk är att utveckla nya tjänster i partnerskap istället för inom bolaget.

Ola Sars förklarar att knepet med att skapa ett passande låturval handlar om att kombinera stora datamängder med en mänsklig musikredaktör.

– Vi får in realtidsdata från Spotifys 60 miljoner användare och kan utifrån den informationsmängden analysera vad som kommer att kunna passa i olika sammanhang vid olika tidpunkter.

Treårsplaner som revideras ofta

Att använda musik i butiker och barer för att differentiera sig och stärka varumärket är inget nytt, däremot har det inte gått att göra det så här finmejslat förut.

– Nu måste alla butiker och kedjor hänga på, annars blir de frånåkta av dem som redan insett möjligheterna, menar Ola Sars.

För deras egen del – som ett tydligt exempel på ett företag mitt i den digitala transformationen – är en av de viktigaste egenskaperna att kunna vara snabbrörlig, konstaterar han.

– Det är helt nya krav på flexibilitet nu. Jag tycker att ett bolag ska ha planer som sträcker sig tre år framåt, men dessa treårsplaner måste revideras varje kvartal.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right