Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Konsumenterna vill att företagen ska lära känna dem

Publicerad: 2015-03-03 10:52 | Taggar: Digital transformation Kategorier:

Ett ökat informationsutbyte mellan konsument och företag gör att konsumenten förväntar sig allt mer av såväl individanpassning som transparens, konstaterar Thimon de Jong, expert på framtida mänskligt beteende och affärsstrategi.

 Personlig integritet kommer snabbt på tal när man talar om individanpassning utifrån data som vi lämnar ifrån oss som konsumenter. Hur långt kan ett företag gå utan att vi känner att de är inne och tassar i det område som vi vill hålla privat? Väldigt långt, anser Thimon de Jong, som arbetar internationellt som talare, workshopledare och konsult.

– Faktum är att den yngre generationen, de som har vuxit upp med att agera på digitala arenor, snarare förväntar sig att ett företag ”lär känna dig” och agerar utifrån det. Ungefär som när du kommer in i den lokala butiken, där du gått och handlat i tio år, och de vet vilka preferenser du har, säger han.

Digitalt kan inte vara hemligt

Den här attityden hänger ihop med att informationsutbytet sker digitalt, förklarar han.

– Vi vet att vår digitala kommunikation inte kan vara hemlig, oavsett om det handlar om mejl eller beställningar från en butik, så det är inget märkvärdigt med att ett företag känner till den.

Hans ståndpunkt är att dagens företag inte bör vara rädda att utnyttja den information som finns om kunderna och deras beteende, utan se till att analysera den så långt det går och därmed förutspå vad de kan vilja ha härnäst – för det är vad kunderna vill.

Information i överflöd

Det här är en av förändringarna som har uppkommit i en växelverkan mellan ny teknik och våra beteenden, enligt Thimon de Jong. En annan är det enorma informationstryck som dagens konsumenter möter.

– Man kan säga att det finns för mycket information nu. Det går inte att vara 100 procent säker, för det finns alltid ny information att väga in. Informationsflödet har blivit ett informationsöverflöd.

Detta har i sin tur lett till en ”förskjutning av förtroendet”, där vi litar mindre på stora företag och organisationer, och mer på individer.

– Det är en förändring som går sakta, men den gör ändå att företag dels bör ta tillvara på alla chanser till personliga möten och dels vara mer transparenta än de kanske hade tänkt sig.

Han exemplifierar med ett amerikanskt försäkringsbolag som visar konkurrenternas priser på sin webbplats. Inte för att visa att företaget är billigast – för det är de inte – utan för att de vet att kunderna ändå kommer att göra den jämförelsen.

– De tar kontroll över informationsflödet och får chansen att argumentera för sitt högre pris, istället för att kunden går till en jämförelsesajt och rakt av väljer den som är billigast.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton