Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Fyra myter om mobila e-shoppare

Publicerad: 2015-03-03 10:48 | Taggar: Detaljhandel Kategorier:

Att handla på nätet ska gå enkelt och snabbt. Finesser som videosnuttar, expertråd eller magasinsliknande artiklar är det inte många som är intresserade av – i alla fall inte i dagsläget. Det konstaterar McKinsey, som slår hål på fyra myter om mobila e-shoppare.

Två tredjedelar av alla smartphone- och surfplatteanvändare har ändrat sina köpbeteenden väsentligt tack vare de mobila möjligheterna, och allt fler av dem drar ner på besöken i vanliga butiker. Detta enligt McKinsey, som har undersökt mobilvanorna i Storbritannien.
Resultaten av undersökningen krossar också en del myter om vad som är viktigt för den mobila e-shopparen:

Myt 1: Appen är lösningen.
De flesta e-shoppare har inget emot att använda en mobilanpassad webbplats – tvärtom. Bara 30 procent av e-shopparna har fler än två shoppingappar, och endast sju procent har fler än fem. Det finns ett motstånd mot att fylla telefonen med appar som man måste hantera.

Myt 2: En populär mobiltjänst måste ha ”coola” inslag.
Funktion går före underhållning för e-shopparen. Laddhastighet är viktigare än videoinslag. De tre egenskaper som anses viktigast smidig utcheckning, att det går lätt att lägga till och ta bort varor ur varukorgen samt logisk sidnavigering.

Myt 3: Butiker används bara som showrooms.
Många tror att e-shoppare tittar på varor i butiker för att sedan köpa dem billigare på nätet. Och visst händer det, men vanligare är att mobilen används i butiken för prisjämförelser – och att kunden i många fall bestämmer sig för att det inte är värt att vänta på en beställning som sedan kanske måste hämtas ut posten.

Myt 4: Det viktigaste med digitaliseringen är att kunden ska bli självgående.
I stora butiker är e-shopparen inte intresserad av ”självplockstanken”, utan vill att det ska finnas säljpersonal med mobila enheter som kan underlätta och höja shoppingupplevelsen. Vilket kan bana väg för ett behov av en helt ny typ av medarbetare i butikerna.

Källa: www.mckinsey.com/insights/consumer_and_retail/busting_mobile_shopping_myths?p=1

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton