Så ska företag locka morgondagens talanger

Publicerad: 2015-05-28 15:40 | Taggar: Få ut maximalt av investeringen, Skaffa ett komplett kontor

Morgondagens medarbetare, de som kallas Generation Z, kommer i allt högre grad ställa krav på att jobbet ska vara meningsfullt och att arbetsgivaren ska ha en medvetenhet om hållbara frågor. De vill också kunna vara flexibla; balans i livet går före karriär.

När dagens studenter på universitet och högskolor får ange framtida drömarbetsgivare lyfter de fram företag som Google, H&M, Skanska och Sweco. [1] Men snart ska en ny generation ut på arbetsmarknaden – de som är födda från mitten av 1990-talet och framåt, och som går under epitetet Generation Z.

Redan nu är det tydligt att Generation Z kommer att ha andra typer av preferenser än dagens arbetskraft, vilket ställer krav på arbetsgivarna att anpassa sig efter detta för att behålla sin attraktionskraft.

– År 2030 beräknas det saknas 50 000 ingenjörer i Sverige, så vi är många som kommer att slåss om talangerna, säger Ann Ericsson, attraktionschef på Skanska.

Hon konstaterar att det är tydligt att dagens unga kopplar ihop sig själva med arbetsgivarens varumärke.

– Det innebär i praktiken att det är viktigt för dem att man står för samma saker, har samma värderingar kring exempelvis miljö och annan hållbar utveckling i samhället.

Utmaningar inom företaget
Det är inget ”guldklockegäng” som de kommer att kunna rekrytera framöver, menar Ann Ericsson.

– De unga kanske tycker att det är lagom att jobba mellan två och fyra år, för att sedan hitta nya utmaningar. Som arbetsgivare blir det därför avgörande att försöka hitta och presentera utmaningar inom företaget som gör att det går att behålla dem, säger hon och tillägger:

– De vill också ha snabb feedback, gärna dagligen. Det går inte att göra medarbetarundersökningar en gång per år, utan det krävs löpande temperaturmätningar.

Enligt Ann Ericsson kommer allt fler vara intresserade av komma under 40-timmarsveckor för att lättare hitta balans i livet, snarare än att sträva efter att göra karriär.

– Balans i livet innebär dock inte samma sak för alla, utan chefen måste lyssna på medarbetaren för att kunna erbjuda något individanpassat. Förmåner som ser likadana ut för alla kommer inte fungera längre.

Positiv utveckling av samhället lockar
Flexibilitet är något som även Sweco har tagit fasta på, berättar HR-chefen Annica Hedmark.

– Vi tillämpar flextid och distanslösningar som ger medarbetarna stor möjlighet att själva styra över sitt arbete, säger hon.

Hon tror att Swecos arbete med att planera och utforma framtidens samhällen och städer är något som bidrar till att de är attraktiva bland dagens studenter.

– Just möjligheten att på ett så tydligt sätt vara med och bidra till en positiv utveckling av samhället är något som väldigt många ingenjörer och arkitekter lockas av.

Men även personlig utveckling är viktigt. Enligt Annica Hedmark är utveckling något som de prioriterar för samtliga medarbetare, och därmed något som gör att Sweco kan förbli attraktiva.

– Många företag säger att de erbjuder sina medarbetare möjlighet att utvecklas. Hos oss är inte utveckling något valbart, säger hon.

[1] Källa: Företagsbarometern 2015

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right