Leveranskriget – drönare senaste knepet

Publicerad: 2015-05-19 11:44 | Kategorier:

Nu har snabba leveranser börjat bli ett allt viktigare konkurrensmedel i e-handeln. Förarlösa och miljövänliga drönare är ett alternativ som undersöks – men det kommer även helt andra leveransmodeller som påverkar butikernas öde framöver.

I mars fick Amazon sitt efterlängtade tillstånd att testa leveranser med drönare på en begränsad yta i Washington. De räknar med att kunna ta paket som väger upp till 2,3 kilo, vilket motsvarar 86 procent av deras sortiment. [1]

Även i Sverige testas flygande transporter i närområden. Hos Mekonomen inleddes drönarleveranser av reservdelar som ett hobbyprojekt av en butiksmedarbetare. Nu ser företaget många möjligheter med tekniken.

- Vi är ännu i ett teststadie av drönarleveranser, men att kunna leverera utan att vara beroende av en ledig bil eller förare är en stor fördel. Det får dessutom en positiv effekt med minskade fordonutsläpp och miljöpåverkan, säger Marcus Larsson, vice vd på Mekonomen Group.

Leveranser samma dag
Det stora problemet med drönarleveranser är emellertid reglerna kring luftrummet.

- Det enda fallet jag känner till där man har fått tillstånd är DHL:s drönarleveranser av medicin till liten svårtillgänglig ö utanför Tyskland, säger Stefan Hyttfors, futurist och föreläsare.

Men han understryker samtidigt att leveransförmågan är ett allt viktigare konkurrensmedel för dagens handlare.

- I USA är en starkt växande trend mot att erbjuda leveranser samma dag. Det går alltså emot den tidigare e-handelstaktiken om att ha stora centraliserade lager.

Ett svenskt exempel på den trenden är svenska webbaserade apoteket Apotea, som för närvarande erbjuder gratis hemleveranser samma vardagskväll i Stockholm och Uppsala om man handlar för minst 600 kronor.

E-handlare öppnar butiker
Det är emellertid inte självklart att e-handeln kommer att konkurrera ut de fysiska butikerna. En annan leveransform som snabbt blivit populär i andra länder är nämligen "click-and-collect", där man beställer sina varor via webben eller en app för att sedan hämta den färdigplockade beställningen i butiken.

- Fysiska butiker och e-handel är då komplement till varandra. Många av våra kunder väljer att hämta ut beställda varor i våra butiker för att ställa kompletterande frågor eller få hjälp med montering, säger Marcus Larsson, vice vd på Mekonomen Group.

Även e-handlare har upptäckt nyttan med butiker; Amazon har etablerat affärer på amerikanska campus och här i Sverige har bland andra skönhetsföretaget Lyko och klädessajten Bubbleroom gått från ren e-handel till att även etablera fysiska butiker.

- Är man bara en nätaktör så är det enbart priset det handlar om. Med en butik så är du en del av samhället, du kan erbjuda kundservice och därmed skapa en trygghet hos kunderna, säger Stefan Hyttfors.

Han konstaterar samtidigt att butikernas roll som distributionskanal, alltså att det är dit kunderna går för att köpa och ta med sig varorna hem, är överspelad.

- Nu är den fysiska butiken snarare en marknadsföringskanal. För ett stort varumärke kan alltså valet stå mellan att exempelvis köpa reklamutrymme i tv och att sätta upp en pop-up-butik.

1. Källa: Handelstrender

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right