navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

När Göteborgs Symfoniker sannolikt blev världens mest utspridda orkester

Publicerad: 2015-05-21 12:13

Det skulle kunna ha varit en helt vanlig dag på jobbet för medlemmarna i Göteborgs Symfoniker. Men den här gången skulle de sitta utspridda på olika platser i landet och ändå spela ihop. Live inför publik på Göteborgs Konserthus. Hur skulle det gå?

Det var Telia som tog initiativet till det musikaliska experimentet Playing Apart. Avsikten var att illustrera att det går att arbeta flexibelt och på distans om man har rätt verktyg och en bra uppkoppling.

Karolina Hülphers är projektledare på Telias marknadsavdelning och berättar om bakgrunden till projektet.

– Idéen var att ta ett företag som vanligtvis inte kan eller har möjlighet att arbeta mobilt och se om en bra uppkoppling kunde förändra det. En symfoniorkester var det ultimata exemplet eftersom de är beroende av att sitta tillsammans på samma plats när de spelar. Så om vi kunde få en symfoniorkester att spela ihop framför en publik, på distans, ja då borde alla kunna arbeta mobilt.

Sa ja direkt
När Göteborgs Symfoniker blev tillfrågade så svarade de omedelbart ja. De ligger långt fram i sin digitala utveckling och visar regelbundet sina konserter via sin app GSOplay. Men då sitter de tillsammans och spelar. Nu skulle de sitta utspridda i fjällen, skärgården, skogen och stan.

– Vi tyckte att det lät som ett väldigt spännande projekt och något vi gärna ville vara med om. Men det var en stor utmaning för våra musiker att vara utplacerade på olika platser utan att kunna se varandra och ändå framföra stycket med samma precision som när de är i en gemensam konsertlokal, säger Jörgen Odh på Göteborgs Symfoniker.

Man kan tycka att det är modigt av Sveriges nationalorkester att ge sig in i ett projekt där man inte vet vad som ska hända.

– Visst fanns det en viss oro. Vårt mål är att vara en av världens tio främsta symfoniorkestrar vilket innebär att allt vi gör måste vara av yppersta klass. Att ge sig in i ett projekt där vi inte riktigt visste om slutresultatet skulle leva upp till våra högt ställda krav, eller ens skulle lyckas, kändes såklart oroligt, säger Jörgen Odh.

En fråga om hundradelar
Ett återkommande orosmoment handlade om den fördröjning av ljud och bild som kan uppkomma vid digital överföring. Minsta fördröjning skulle göra det omöjligt att spela tillsammans.

– Våra musiker arbetar med marginaler som är på hundradelar av en sekund för att få rätt kvalitet och då måste överföringen av ljud och bild kunna leva upp till de kraven. Gör den inte det så framstår vi inte som en symfoniorkester med högsta kvalitet. Därför var det otroligt viktigt att Telia kunde leva upp till en sådan överföring av ljud och bild, säger Jörgen Odh.

En utmaning var alltså att överföra ljud och bild från de fjorton musikerna utan fördröjning. En annan var att man ville ha ljud i dvd-kvalitet och bild i hd-kvalitet för att försäkra sig om att publiken skulle få en fin upplevelse.

– För oss är det vid varje framträdande otroligt viktigt att vi alltid ger publiken en fantastik upplevelse. Vårt motto är ”wherever the music takes you” och det måste vi alltid leva upp till, säger Jörgen Odh.

– Dels måste musikerna höra ljudet utan någon som helst fördröjning, något som är lättare sagt än gjort när avståndet är över 80 mil. Dels måste ljud- och bildkvalitet vara så hög att publiken på plats i Göteborgs Konserthus fick en musikalisk upplevelse. Det var två stora utmaningar, men glädjande nog lyckades vi lösa båda, säger Karolina Hülphers.

Konserten genomfördes inför sittande publik.

Se Playing Apart här >>

Läs om tekniken bakom Playing Apart här >>

Göteborgs Symfoniker spelade Eine Kleine Nachtmusik av Mozart, live på distans den 29 april 2015.
Dirigent: Thord Svedlund
Violin 1: Marja Inkinen Engström (Konsertmästare), Helena Kollback Heuman, Helena Frankmar och Kristina Ryberg
Violin 2: Elin Stjärna, Pernilla Carlzon, Åsa Rudner och Jan Engdahl
Viola: Lars Mårtensson, Magnus Lundén och Nils Edin
Cello: Oscar Kleväng och Johan Stern
Kontrabas: Ida Rostrup

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right