Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Digital vård krävs för att möta ökat vårdbehov

Publicerad: 2015-05-04 13:18 | Taggar: Uppkoppling Kategorier:

Sveriges befolkning blir äldre och behovet av vård ökar snabbare än skatteintäkterna från yrkesverksamma. För att klara utmaningen måste vi ta vara på den nya tekniken, säger Annika Wallenskog, biträdande chefsekonom på Sveriges kommuner och landsting.

Enligt en undersökning från Statistiska centralbyrån, SCB, kommer antalet yrkesverksamma personer öka med tre procent till 2030 och personer över 80 år öka med 63 procent.

- De som kostar mest pengar inom sjukvården är personer över 80 år. Så det kommer bli en dubbel utmaning att finansiera ett ökat vårdbehov samtidigt som skatteintäkterna från yrkesverksamma personer inte stiger i samma takt, säger Annika Wallenskog.

Norrbotten-bor möter läkare via Skype
Kostnaderna för primärvården har ökat med 20 procent från 2008 till 2013, förklarar Annika Wallenskog. Behovet av vård lär bara öka i takt med att befolkningen blir äldre. För att klara utmaningen tror hon att det blir nödvändigt med fler digitala initiativ inom vården.

- Jag tror att man måste effektivisera överallt där man kan. Det finns olika sätt att göra det på men i Norrbotten har man till exempel jobbat mycket med e-tjänster. Där kan patienten skicka in sina värden digitalt och sedan kontakta sin läkare via Skype. Det underlättar för sjukvården och för patienten som inte behöver åka till vårdcentralen.

Fler exempel på digital vård

En annan teknik som lanserades i mars är den digitala vårdcentralen Kry. Där bokar patienten tid och träffar en läkare genom datorn för lättare undersökningar som hudutslag, feber eller återbesök. Josefin Landgård, vd och medgrundare av tjänsten, tror att tillgänglighetseffekten är ett exempel där sjukvården kan spara pengar på att digitalisera mera.

- Man kan matcha ihop en patient som vill ha tid just nu med en läkare som är tillgänglig just då, säger hon.

Niklas Sundler, ansvarig för Telia Healtcare berättar om ytterligare ett exempel där en digitalisering inom vården kan spara pengar.

- I region Skåne kostar det vården en miljard varje år bara att knappa in till exempel blodsockervärden som patienter får när de tar prov för diabetes. Om man skulle få in de värdena i systemet automatiskt utan att manuellt registrera dem i datorn skulle man kunna spara mycket tid och pengar.
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
Toggla chat
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton