navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Bättre beslut med teknisk spåkula från Gartner

Publicerad: 2015-05-28 17:11 | Taggar: Digital transformation Kategorier:

Med Gartners hjälp får du stenkoll på de kommande årens alla tekniska trender. Deras 20-årsjubilerande jätterapport Gartner Hype Cycle är en guldgruva för alla som vill investera i ny teknik.

I 20 år har analysföretaget årligen Gartner publicerat sin så kallade ”Hype Cycle”. Det är en rapport som analyserar mognad, affärsvärde och riktning på över 2 000 olika teknologier indelade i 119 kategorier. Själva cykeln är en kurva med fem olika faser som indikerar var en särskild teknologi befinner sig på sin väg mot mognad på marknaden.

Syftet med Gartner Hype Cycle är att hjälpa företag, investerare, forskningsavdelningar, entreprenörer och andra med ett strategiskt intresse av ny teknik att fatta bättre beslut.

På väg mot allmängods
– Själva Hype-cykeln är ett mönster som vi ser för all ny teknik, särskilt ur ett marknadsperspektiv, säger Jackie Fenn, vice president och Gartner fellow, och förklarar:

– Vi tenderar att vara entusiastiska i början över ny teknik, men när den inte lever upp till våra förväntningar med en gång kommer en backlash. Över tid mognar teknologin och vi upptäcker hur vi kan använda den, och i slutet av hype-cykeln har tekniken blivit allmängods.

Själva rapporten består av 119 olika cykler med sammanlagt över 2000 teknologier. Den övergripande cykeln, ”hype cycle for emerging technologies”, fungerar som en sammanfattning av de övriga.

Här kan vi utläsa att självkörande bilar, tal-till-tal-översättningar och Sakernas internet är det allra hetaste just nu. Ingen av dessa tre kommer dock att vara mainstream förrän om fem till tio år, enligt rapporten. Nfc och Förstärkt verklighet har inte visat sin fulla potential än och marknaden har därför lessnat. Om tio år kan vi dock åtnjuta bioakustiska sensorer, neurobusiness och kvantdatorer.

Satsa på rätt teknologi
En av huvudpoängerna med Gartner Hype Cycle är att hjälpa företagen vara ”selektivt aggressiva” när de ska investera i ny teknologi.
– När det gäller vissa teknologier som är särskilt gynnsamma för just din bransch kan det löna sig att investera tidigt i hype-cykeln. För andra teknologier som inte har samma affärsnytta för dig kan det vara bättre att låta andra ta en större risk och investera först när teknologin har blivit mer allmänt accepterad, , säger Jackie Fenn.

Den kanske viktigaste frågan är om Gartners hype-cykel går att lita på. Det är erkänt svårt att sia om framtiden, men visst går det att hitta fall där de lyckats.

2005 spåddes att vi år 2015 skulle se podcasts, tablet-datorer och videokonferenser något som självklart, och det prickade Gartner som bekant in rätt.

Däremot skulle i år även bränsleceller, förstärkt verklighet samt mikrobetalningar på nätet vara självklara. Så är det inte riktigt än – men å andra sidan är 2015 långt ifrån över och mycket fortfarande kan hända.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right