navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Snart kan gästerna styra musiken på Harrys

Publicerad: 2015-06-12 09:49 | Taggar: Spara i molnet, Så har andra gjort med Telias lösningar Kategorier:

Att musiken är viktig för atmosfären vet man på Harrys. Som första krogkedja i världen har man därför startat ett samarbete med Spotify Enterprise via Telia. Det ger tillgång till uppdaterad musik och möjlighet att skräddarsy spellistor som passar den rådande stämningen. Men det är inte allt, snart kan det dessutom bli möjligt för gästerna att styra musiken.

Hos Harrys är ledorden ”i gott sällskap”. De 42 matkrogarna som finns runtom i landet erbjuder allt från lunch och middag till nattklubbsverksamhet, vilket gör att sammansättningen av gäster ser väldigt olika ut beroende på tid på dygnet.

– Musiken spelar en avgörande roll för stämningen. Det är väldigt tydligt att när vi har helt rätt musik så stannar folk längre, säger marknadschefen Gustav Löfving och fortsätter:

– Vi har nog underskattat musikens betydelse tidigare, men nu vill vi skapa en mer uppdaterad musikupplevelse för våra gäster.

Harrys är först i världen
I mars 2015 inledde därför Harrys, som första krogkedja i världen, ett samarbete med Spotify Enterprise via Telia. Det ger Harrys tillgång till ständigt uppdaterad musik och möjligheten att skapa unika spellistor för sina gäster.

– Samtidigt är det enkelt att hantera för våra anställda eftersom de redan känner till Spotify. Vi slipper också få fler sladdar på golvet då allt sker trådlöst, och eftersom vi har en så pass bra uppkoppling fungerar detta problemfritt, säger Gustav.

Målet är att musiken ska passa den rådande stämningen och tilltala de gäster som just då besöker Harrys. Därför har man satt samman fyra spellistor utifrån drygt 600 låtar, anpassade utifrån tid dygnet och atmosfären man vill ha.

– Vi har skapat en daglista, en after work-lista, en kvällslista och en partylista. Men personalen har även möjlighet att byta spellista om de känner att det behövs. Det kan till exempel komma in ett partysuget gäng på eftermiddagen, och då kanske vi skippar after work-musiken till fördel för partylistan eftersom den passar bättre.

 

Gästerna ska få styra musikvalet
Eftersom tekniken fortfarande är så pass ny håller Harrys på och utför tester i ett pilotprojekt tillsammans med Spotify och Telia. Förhoppningen är att de kan hjälpa till att utveckla tjänsten ytterligare, och ökad interaktivitet från gästerna står högt upp på önskelistan.

– Visionen är att gästerna ska kunna bli mer aktiva i valet av musik. Tanken är att i framtiden skapa en variant på en digital jukebox i mobilen – där gästerna kan välja vilka låtar som ska spelas från den aktuella listan, säger Gustav och tillägger:

– Vi hoppas få fram samma känsla som när man är på en privatfest och alla spelar just sina favoritlåtar. Harrys ska vara som våra gästers andra vardagsrum – man ska alltid kunna komma hit och slappna av.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right