navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Så lyckas Skatteverket med sin digitalisering

Publicerad: 2015-06-16 10:15 | Kategorier:

Det svenska Skatteverket är unikt; ingen annanstans i världen deklarerar så stor andel av befolkningen elektroniskt. Nyckeln till Skatteverkets framgångar är en lyhördhet inför vad användarna faktiskt vill ha och en total öppenhet i kommunikationen.

I år valde 5,4 miljoner svenskar att deklarera elektroniskt. Det är över 70 procent av alla som ska deklarera. Det är världsunikt berättar Kay Kojer som är verksamhetsutvecklare på Skatteverket. Han tror att det delvis beror på Sveriges generella it-mognad, men det är inte hela förklaringen:

- Vi hade representanter från den japanska skattemyndigheten på besök för tre år sedan. De har en tjänst som är både dyrare och bättre rent tekniskt, men ändå bara drygt 60 000 användare. De kom fram till att anledningen var att de hade byggt en tjänst som passar myndigheten, inte användarna. Vi samverkar istället med dem som ska använda tjänsten och har därför byggt något som folk vill ha.

Sömlöst utvecklingsarbete

Den här filosofin har genomsyrat arbetet med Skatteverkets digitalisering ända sedan starten 2001. Med hjälp av fokusgrupper från allmänheten, företag och banker har e-tjänsterna utformats efter vad användarna behöver och efterfrågar. Alla Skattemyndighetens e-tjänster är utvecklade in house och samarbetet mellan it-avdelningen, rättsavdelningen och själva verksamheten är helt sömlöst.

- Vi har planerat allt tillsammans; vilka funktioner verksamheten behöver och hur funktionerna ska uppfylla ställda krav, säger Kay Kojer.

2002 var första året som det gick att deklarera elektroniskt. Skatteverket har valt att utöka sina e-tjänster successivt. Då kan de vara helt säkra på att allt fungerar som det ska innan lanseringen, och på så sätt värna om förtroendet för myndigheten. Avgörande under utvecklingen har varit kontakten med journalister:

- Om något gick fel kontaktade vi journalister innan de kontaktade oss, istället för att gömma oss och bortförklara. Det skapar förtroende. Och vad jag vet är det bara en artikel som varit negativ om våra e-tjänster sedan 2002, säger Kay Kojer.

Öppna api:er är framtiden
Besparingarna som Skatteverket gjort - i form av att slippa all manuell hantering - har gått till effektivisering, förbättrad service och även till bättre och mer riktade kontroller. Nästa steg för Skatteverket är öppna api:er. Kay Kojer hoppas att andra myndigheter också ska haka på.

- Med öppna api:er kan externa utvecklare lättare skapa tjänster som kopplar ihop myndigheterna så att du exempelvis slipper komplettera en ansökan till en myndighet med uppgifter från en annan.

Kay Kojers tips till andra företag som ska digitalisera sin verksamhet är enkla:

- Först och främst: gör en ordentlig marknadsundersökning för att se vad folk faktiskt vill ha. Och om det är en tjänst som blir offentlig och använd av många så gäller det även att ha god kontakt med journalister.


 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right