Träffa doktorn i datorn

Publicerad: 2015-01-06 08:47 | Kategorier:

Trött på köer, långa väntetider och risk att bli smittad av andra när du besöker vårdcentralen? Webbentreprenörerna bakom företaget Kry vill göra det enklare att träffa en läkare och startar därför Sveriges första vårdcentral på nätet.

 Idag görs närmare 15 miljoner läkarbesök per år inom primärvården i Sverige.
− Vid många av dessa besök behövs egentligen ingen fysisk undersökning, utan skulle lika gärna kunna ske genom ett videosamtal, säger Josefin Landgård, vd och medgrundare till företaget Kry, som i februari 2015 öppnar en vårdcentral på nätet.

Den webbaserade tjänsten har byggts upp i ett flöde: Patienten legitimerar sig elektroniskt, beskriver sina besvär, bokar tid eller ställer sig i drop-in-kö, betalar sin patientavgift och träffar sedan läkaren via datorns bildskärm.

Diagnos på distans
− Vi vill förbättra tillgängligheten i vården, och göra det möjligt att få kontakt med läkare utan att behöva lämna hemmet eller jobbet. Fall där det räcker att titta på patienten och ställa olika frågor kan med fördel skötas på distans, säger Josefin Landgård.

Som exempel nämner hon hudutslag, feber, urinvägsinfektion och många typer av återbesök. Även när det gäller möten med psykolog ser hon möjligheter att använda webbaserade videosamtal som ersättning eller komplement till fysiska besök.

Kry har ingen anställd vårdpersonal, utan arbetar i partnerskap med ett tiotal privata vårdcentraler i Stockholmsområdet. Dessutom är en pilotstudie tillsammans med landstinget planerad under 2015.

20 procent digitala vårdmöten
Affärsmodellen bygger på att Kry tar ut en avgift av vårdcentralen för varje möte som sker via den digitala plattformen. Intäkterna beror alltså på hur populär tjänsten blir bland vårdtagarna. Josefin Landgård och hennes två medgrundare till bolaget, Joachim Hedenius och Fredrik Jung-Abbou, är dock övertygade om att denna typ av lösningar har framtiden för sig.

− Om fem år tror jag att en femtedel av alla patientmöten inom primärvården kommer ske digitalt. Då kommer vi tycka att det vore konstigt att alltid behöva besöka en fysisk vårdcentral för att få hjälp med enklare åkommor, säger Josefin Landgård.

Pålitlig patientsäkerhet
Samtidigt ser hon det som naturligt att det tagit lite längre tid för den digitala revolutionen att komma igång inom vårdsektorn, med tanke på alla lagar och regler det gäller att förhålla sig till för att garantera såväl patientsäkerhet som personlig integritet.
− Vår digitala tjänst genomgår exempelvis samma kontrollprocess för CE-märkning som gäller för all medicinteknisk utrustning. Det är en kvalitetssäkring och klinisk prövning som visar att vi lever upp till de standarder som råder inom området, påpekar Josefin.

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right