Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Jobba effektivare - mentala tips

Publicerad: 2015-01-20 11:16 | Kategorier:

Våga släppa taget och etablera små rutiner. Det är två av tipsen som gör att du enkelt kan bli mer effektiv på jobbet.

Häng inte upp dig på perfektion
En karriär skapas inte i ett enskilt ögonblick, utan byggs av en blandning bra och mindre bra händelser över tid. Därför är det värt att komma ihåg att det ibland är bättre att få något ur händerna än att ägna mycket tid åt att uppnå perfektion. Kom ihåg: Det bästa projektet är ofta det avslutade projektet.

Var närvarande i nuet – undvik multitasking
Om du känner dig överhopad med uppgifter (precis som de flesta andra) så behöver det inte bero på att du har för mycket att göra, utan att du försöker göra för mycket på samma gång. Forskarna är överens om att vi bara klarar av att fokusera på en sak i taget.

Automatisera små beslut

Ägna inte för mycket tid och energi åt små beslut, utan spara dig till de stora uppgifterna. Vad ska du äta till frukost? Vad ska du äta till lunch? Eliminera de besluten genom att äta samma sak varje dag (eller samma lunchmat en speciell veckodag).

Etablera rutiner
Våra hjärnor är pigga på att snappa upp och lära sig att utföra rutinsysslor som följer tydliga mönster. Genom att etablera rutiner för hur du utför vardagliga uppgifter kommer du att kunna bli mer effektiv och produktiv.

Slå samman likartade uppgifter
På samma sätt ”gillar” hjärnan när uppgifter av samma slag görs direkt efter varann, som att ringa likartade telefonsamtal eller att ta hand om mejlen under tydligt avsatta perioder under dagen.

Sätt mål – på lång och kort sikt
För att komma dit du vill, och klara av det du vill, krävs det att du har bestämt dig och är medveten om vad du vill. Och genom att uppnå mål känner du dig nöjd med dig själv och får energi att ta dig an nya uppgifter.

Håll stressen stången
Om du inte är säker på vad det är som stressar dig, se till att föra en stressdagbok.
Det gör det lättare att komma underfund med vad du behöver åtgärda, och att få ned tankarna på pränt kan även i sig göra att stressen minskar.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton