Ericsson: Tio tekniktrender 2015

Publicerad: 2015-01-21 08:55 | Taggar: Sakernas internet Kategorier:

Att förutspå vilka tekniska förändringar som har ägt rum om fem år är inte lätt. Men Ericsson Consumer Lab har kartlagt ett antal smartphone-användare och låtit dem berätta vad de önskar och förväntar sig framöver. Vissa vill ha en hemma-robot som sällskap, andra vill använda tallrikar som analyserar maten.

Strömmat innehåll
Under 2014 skedde ett genombrott inom tv: då gick streaming-tjänster om de traditionella tablåstyrda sändningarna i ålderskategorin 16-45 år. I den kategorin tittade 80 procent på streaming-tjänster flera gånger i veckan. Totalt låg traditionell tablå-tv fortfarande över streamingtjänster, om än marginellt (77 mot 75 procent av användarna).

Hjälpsamma hem
Tekniken för att vara uppkopplad i och mot hemmet har utvecklats snabbt, men hemmet har inte blivit smartare i samma takt. Troligen bara en fråga om tid eftersom det är tydligt att intresset för detta är stort:

• 50% vill kunna kolla temperaturen i frysen och om kaffebryggaren är avstängd
• 49% vill få meddelande om när familjemedlemmar kommer och går
• 48% vill ha en badrumsspegel som visar kalenderinfo och hur de har sovit

Tankeöverföring
Det kommer fortsätta dyka upp nya sätt att kommunicera. Mer än en tredjedel är intresserade av en smart klocka som skickar beröringssignaler eller mäter de egna hjärtslagen. 40 procent skulle vilja ha någon utrustning som gör att de kan kommunicera enbart med tankekraft – och mer än två tredjedelar tror att detta kommer att vara vanligt år 2020.

Smarta stadsbor
Det finns ett sug efter mer information som kan göra oss stadsbor ”smartare”. 76 procent vill ha kartor som i visar trafiksituationen i realtid på vägar, trottoarer och offentliga platser. 70 procent vill kunna jämföra sin dagliga användning av el, gas och vatten med grannarnas användning.

Delningsekonomin
Tre fjärdedelar är intresserade av att dela cykel eller bil med andra. Men intresset för en ”delningsekonomi” omfattar även andra områden – och med ökad uppkoppling går det lättare än någonsin att administrera detta.

57 procent är intresserade av att hyra rum hemma hos andra och 46 procent kan tänka sig att använda en app för att boka en middag i någon annans hem.

Digital plånbok
Att betala för varor och tjänster med mobilen är något som nästan hälften är intresserade av. 80 procent tror att deras smartphone kommer att ha ersatt plånboken år 2020 – och då handlar det inte enbart om betalningar, utan även om att samla kundklubbskort, rabattcheckar och periodkort för resor på ett ställe.

Säkrad information
Konsumenter brukar vara generösa med information när de vet att de kan få något i utbyte, men att lämna ut uppgifter utan anledning är inte populärt. Nästan hälften av smartphone-användarna vill kunna använda elektroniska betalningar utan att lämna ifrån sig mer uppgifter än de gör när de betalar kontant – det vill säga inga alls.

Längre liv
Smarta kläder och sensorer, så kallade wearables, kommer att gå från att vara nytt och spännande till nyttigt och användbart. Storstadskonsumenterna tror att dessa smarta prylar kan ha stora hälsoeffekter, bland annat förväntas utrustning som bidrar till att sänka stress respektive underlätta fysisk aktivitet ge omkring två års ökad livslängd – vardera. Men det handlar inte enbart om smarta kläder: Muggar och tallrikar som deklarerar innehållet i drycken eller maten anses också kunna förlänga livet med nästan två år.

Robotar hemma
Det finns en hel del hushållssysslor som skulle kunna överlåtas till robotar. 57 procent vill att en hushållsrobot tar hand om tvätten, och omkring 50 procent vill ha robothjälp med att lära sig ny teknik (!) och att laga enklare maträtter. Nästan lika många vill ha en robot som privatchaufförer och 36 procent är intresserade av att ha en robot på plats i hemmet som sällskap.

Uppkopplade barn
Den sista trenden handlar om hur den yngsta generation kommer att driva på utvecklingen ytterligare: 46 procent av alla tillfrågade anser att småbarn som har tillgång till surfplattor kommer att förvänta sig att allt annat är uppkopplat. 40 procent har uppfattningen att ju yngre barn, desto mer förlitar sig barnen på internet i vardagen.

Källa: 10 hot consumer trends 2015, Ericsson Consumer Lab
De tillfrågade är i åldrarna 15-69 år och bosatta i någon av tio av världens största metropoler.

Läs mer och ladda ner rapporten här.

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right