Populärt med prenumerationstjänster

Publicerad: 2015-12-01 10:09 | Kategorier:

Allt fler svenskar väljer att prenumerera på produkter och tjänster, bland annat för att frigöra mer fritid. För företag är detta en ypperlig möjlighet att knyta till sig lojala kunder och få koll på kommande intäkter.

Digitaliseringen har bidragit till effektivisering på många håll i samhället. Detta gäller både i praktiken och för vår inställning – vi jagar hela tiden nya sätt att effektivisera vår vardag. Det konstaterar Jörgen Bödmar, vd för Design Online och ordförande i EMOTA, den europeiska branschorganisationen för e-handlare.

– Det klassiska konceptet med prenumerationer på produkter har fått ett uppsving de senaste åren.

Han tror att vi kommer att få se prenumerationer inom allt fler områden framöver, bland annat beroende på att vi konsumenter blir allt öppnare för nya koncept.

– Jag hade knappast trott att det skulle finnas ett intresse av att prenumerera på till exempel kalsonger, och det lär komma nya oväntade produkter hela tiden. Allt som går att förenkla kommer att förenklas, säger han.

Måste vara relevant
En viktig aspekt med prenumerationen som tidsbesparande process är att se till att det som kunden får är relevant.

– Det är allt mer som är individanpassat runt omkring oss, vilket gör att vi blir irriterade när vi får ett erbjudande – eller en produkt i en prenumeration – som vi inte är intresserade av, säger Jörgen Bödmar.

En utmaning för prenumerationsföretag är alltså att optimera relevansen i erbjudandet så att det passar kunden.

– Rent tekniskt är det förhållandevis lätt eftersom det finns så mycket data att utgå från för att säkerställa relevansen. Men hindret är att konsumentmognaden. Alltför skräddarsydda erbjudanden kan fortfarande upplevas som lite skrämmande.

Prenumerera på konst
Louise Ahokas, utbildningsansvarig på Nordic eCommerce Knowledge, konstaterar att prenumerationer inte enbart behöver erbjuda de där varorna vi upplever är tråkiga att handla, som exempelvis blöjor, rakhyvlar och mjölk. Det kan även vara tjänster där man inte själv har valt exakt vad som levereras. Ett exempel på det är Glossybox, där prenumeranten tackat ja till att överraskas med skönhetsprodukter till ett visst värde.

– Med en sådan tjänst blir som en present varje gång man får något. I USA finns bland annat Art In A Box, där man anger vilken typ av konst man gillar och sedan får man ett nytt utvalt verk av en lokal konstnär upp till en gång i månaden.

Kombinera med e-handel
Hon tror att vi inom kort framför allt kommer att se kombinationer av vanlig e-handel och prenumerationer, som redan nu finns hos bland annat apotek och linsföretag.

– Om jag köper mitt smink hos samma e-butik hela tiden ser de lätt att jag till exempel beställer mascara en gång var tredje månad, och då skulle de kunna erbjuda sig att underlätta för mig genom att jag får prenumerera på mascaran istället.

Fördelarna för handlaren med en prenumeration är uppenbara: det går lättare att beräkna kommande intäkter och man knyter kunden till sig.

– Det ska mycket till för att man säger upp en fungerande prenumerationstjänst. Det är betydligt närmre tillhands att byta e-butik om man handlar sporadiskt, säger Louise Ahokas.


TIPS!
Anton Johansson driver Ehandelspodden. Här är hans tips för att skapa en framgångsrik prenumerationstjänst:

1. Fokusera på en så optimal logistikupplevelse för kunden som möjligt.

I många prenumerationstjänster är det smidigheten kring logistiken som gör det intressant att bli kund. Att få tunga djurfodersäckar direkt hem till dörren, jämfört med att släpa dem hem och upp för trapporna, är värt en premie.

2. Se till att ha en tydlig kommunikation med kunden under hela resans gång.
Skicka ut e-post och sms både före, under och efter en leverans. Avisera att det kommer en leverans i god tid innan och se till att ha en duktig kundservice som kan hjälpa kunderna.

3. Skapa lojalitet genom inlåsningseffekter.
Man byter inte bort Spotify i första taget – för där finns redan alla sina gjorda spellistor, vänners listor och sitt bibliotek. Hur skapar man samma inlåsning i en annan tjänst? Det kan vara att priset går ned ju längre tid man är kund, att man premieras på olika sätt om man är lojal eller att tjänsten anpassar sig bättre och bättre till kunden efter hand.

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right