Intelligent reklam anpassar sig automatiskt

Publicerad: 2015-12-17 13:35 | Kategorier:

När några heta marknadsföringstrender nu smälter samman får vi en ”intelligent” reklam som automatiskt anpassar sig till vem mottagaren är och hur hen reagerar på reklamen.

Reklam som inte uppmärksammas är inte mycket värd. Därför har vi genom åren sett många olika sätt för marknadsförarna att nå ut genom bruset. Nu finns ett nytt verktyg där man kan anpassa reklamen utifrån mottagarens unika förutsättningar. Man kombinerar big data, automatiserad reklam och det som kallas ”agile marketing”.

– Datan är nyckeln till allt. Och vi lämnar enorma digitala fotavtryck efter oss – en terabyte data per år – vilket är guld värt för oss marknadsförare som vill förstå kunderna, säger Rufus Lidman, digitalstrateg på Sveriges Annonsörer.

Automatisk anpassning
Datatillgången är dock inget särskilt nytt fenomen, men det är däremot bearbetningen av informationen.

– Tidigare har man varit tvungen att förlita sig på webbanalytiker och statistiker, men nu går analyserna med blixtens hastighet. Lika snabbt kan man därmed – automatiskt – anpassa reklamen utifrån analyserna.

Men det är långt ifrån säkert att en analys leder till fullkomlig träffsäkerhet så därför lägger man till komponenten ”agile marketing”. Detta betyder att kommunikationen inte är statisk, man testar sig fram till det som ger bäst effekt på mottagaren.

Väljer annons efter betraktare
Ett exempel på hur det kan användas är det test som reklambyrån M&C Saatchi gjorde i London sommaren 2015: en kampanj för ett fiktivt kaffemärke visades på en reklamtavla utomhus, samtidigt som en inbyggd kamera registrerade betraktarens reaktion och hur länge han eller hon stannade framför reklamen. Genom att analysera vilken typ av person som tittade kunde man testa vilka bilder och budskap som gav bäst respons. Utifrån analyserna och en databas med tusentals bilder och budskap kunde sedan den ”optimala” annonsen skapas till varje ny betraktare. [1]

Ett annat London-exempel är den teknik som gör att ett butiksfönster ska kunna känna av vem som passerar, så länge det är en person som har butikens app installerad i sin mobil. Då går det anpassa skyltningen efter informationen om kunden som finns registrerad i butikens databas, till exempel en riktad kampanj som uppmanar till ett direkt köp via appen. [2]

Håret blåste av i tunnelbanan
Sofie Brange på Clear Channel, som förmedlar utomhusreklam, berättar att det fåtal kampanjer i Sverige som har byggt på interaktion med omgivningen har blivit väldigt uppmärksammade.

– Apotek Hjärtat är ett exempel, där håret på modellen blåste till på reklamtavlan i tunnelbanan när tåget kom in. Det tog Barncancerfonden ett steg vidare i en kampanj för att uppmärksamma cancer – där håret istället blåste av, berättar hon.

Clear Channel har också haft en kampanj för Coca-Cola på Hötorgets tunnelbanestation nyligen, där förbipasserande kunde ”spegla sig” i emojis på reklamtavlan. Även den blev vida uppmärksammad.

– Jag är helt säker på att det kommer individanpassade budskap i utomhusreklamen. Den tekniska standard som vi har nu sätter inte begränsningarna – det är snarare kreativiteten som gör det.

[1] Källa
[2] Läs mer här

Foto: M&C Saatchi/PR

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right