navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Har du en stresspersonlighet?

Publicerad: 2015-12-10 10:07 | Kategorier:

Blir du stressad i kön på Ica? Irriterad när kollegor segar? Då kan du ha ett typ A-beteende som onödigt lätt stressar upp dig. Och nej, du blir inte mer effektiv av beteendet – du blir irriterad och får på sikt sämre hälsa.

De äter snabbt, går snabbt och upplever en konstant tidspress. De blir stressade när någon står i vägen i rulltrappan och under sega jobbmöten. Människor med så kallat typ A-beteende har ett oerhört starkt effektivitetstänk och mäter allting i tid.

– De vill alltid hitta bästa sättet att ta sig från punkt A till punkt B. De avbryter när andra pratar om den andre personen tar för lång tid på sig, förklarar Jelena Almazan, legitimerad psykolog.

Hon är senior konsult på PBM, som med KBT-terapi hjälper företag med allt från utredningar till stresshantering och coachning.

– I konkreta termer är en människa med typ A-beteende någon som har ett förhöjt tempo överlag. De multitaskar gärna och gillar att ha många bollar i luften. Deras känsla är att de är mer effektiva men det behöver inte stämma med verkligheten, säger Jelena Almazan.

Hälsomässiga risker
Att multitaska är något av det sämsta man kan ägna sig åt ur effektivitetssynpunkt. Att vara snabb och jäktad i perioder behöver däremot inte vara farligt eller ens dåligt, betonar Jelena Almazan.

– I perioder kan det ju behövas att man kör på i 120 på jobbet eller privat men då är det viktigt att vi kan varva ner och ta det lugnt efteråt.

Jäktandet hejas dessutom på av tidsandan: chefer som kräver saker gjorda ”ASAP” och säger att rapporten ska vara klar ”helst igår!”. Tyvärr är människor med Typ A-beteende ofta dåliga på att varva ner, reflektera och slappna av. Och utan återhämtning – när stressen blir konstant – är det skadligt rent fysiskt.

– De försöker springa maratonlopp i sprintfart. Långsiktiga konsekvenser är högt blodtryck, förhöjt kolesterolvärde och högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Ökad impulskontroll krävs
Det finns några frågor du kan ställa till dig själv för att veta om du har ett Typ A-beteende: Brukar du skynda fast du egentligen inte har bråttom? När du lyssnar på en person som tar tid att komma till saken – vill du skynda på hen? Skulle personer som känner dig väl hålla med om att du lätt blir irriterad? Tycker du om att ha flera bollar i luften samtidigt? Om du svarar ja på frågorna kan du ha ett typ A-beteende som du bör fundera kring innan det går för långt.

– Det är svårt att förändra beteendemönster. Det som krävs är ökad impulskontroll och du måste få in tid för reflektion för att välja rätt och för återhämtning. Du kan själv träna på att ställa dig i den längsta kön i mataffären eller vänta på att det blir grön gubbe vid övergångsstället. Men när man väl fått det här beteendemönstret behöver man ofta professionell hjälp, säger Jelena Almazan.

Träna dig själv – så slappnar du av:
- Ställ dig i den längsta kön när du handlar och försök att inte stressa upp dig.
- Boka in tid för återhämtning och reflektion: mikropauser är viktiga.
- Det finns massor av böcker och appar som kan hjälpa dig stressa ner. Breathe2Relax är en bra app, finns för Android och iPhone.
- Ta kontakt med företagshälsovården eller sök annan professionell hjälp om du känner igen dig i Typ A-beteendet. Långsiktigt är det hälsofarligt.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right