Hållbart företagande hett

Publicerad: 2015-12-10 10:19 | Kategorier:

Med tidlösa kvalitetsprodukter har Byggfabriken hållbarhet i sitt DNA. De är en bygghandel som erbjuder alternativ till slit- och slängrenoveringar.

Egentligen var det inte så mycket ekologi som kvalitetstänkande och värnandet av kulturmiljöer som gjorde att Joakim Karlstedt och Dan Jensen startade Byggfabriken i Malmö för snart 20 år sedan.

Joakim är möbelsnickare i grunden, Dan Jensen är byggnadsingenjör. Med Byggfabriken ville de erbjuda människor bra produkter som fungerar i gamla miljöer, snarare än att bli ”den ekologiska bygghandeln”.

Men, säger Joakim Karlstedt, hållbarhetsaspekten kommer in väldigt naturligt i deras verksamhet:

– Våra kunder köper kvalitet så att de inte behöver byta ut produkterna var tionde år, och vi använder oftast äldre, renare material som inte är skadliga på samma sätt som moderna kan vara. Vi har exempelvis alltid sålt linoljefärg som i princip enbart består linolja och pigment, till skillnad från petrokemiska färger som innehåller mängder av ämnen, många direkt skadliga för hälsa och miljö.

Stora attitydförändringar
När Byggfabriken öppnade 1997 var attityden hos kunderna ganska annorlunda mot idag.

– I början var det många som kom in i butiken och sade lite syrligt om nåt beslag eller klinker att ”haha, såna där har jag just slängt ut massor av”. Idag är det inget man skryter med, att man slängt ut originalmaterial ur ett hus.

Joakim betonar att de aldrig försökt skriva människor på näsan, även om de givetvis varit tydliga med sina värderingar.

– Våra produkter talar för sig själva. Vi vill inte tala om för folk vad de ska göra utan vi vill ge människor en möjlighet att göra, enligt oss, klokare val när de renoverar – men ändå göra det på sitt sätt, säger han och tillägger:

– Det är lite en reaktion mot hur byggnadsvårdsbranschen var när vi startade. Den var väldigt uppfodrande mot kunderna. Om vi skulle säga att ”Om du bor i ett hus i Malmö från 1920 måste du ha den här kulören på snickerierna” blir det inte så kul. Det finns alltid flera sätt att göra saker på. Vi försöker snarare säga ’Välj vad du vill, men välj bra produkter’.

Växande trend
Kundbasen är huvudsakligen medvetna människor mellan 25 och 45 som hunnit etablera sig på bostadsmarknaden, och som kommit till den punkt i livet där de tycker att boendet är viktigt och något de satsar långsiktigt på.

– När vi började fanns intresset för byggnadsvård bara i en smal grupp. Sedan dess har trenden att ta hand om sitt hem på alla plan vuxit enormt.

Även om kundgruppen är smal finns det, enligt Joakim, en fördel med att ha en nischad verksamhet:

– Alla som har nischer är mindre känsliga för konjunkturens svängningar. I och med att vi är en liten, marginell nisch jämfört med de stora bygghandlarna är vi mindre känsliga.

 

TIPS! Så hittar du din nisch:
– Analysera konkurrenterna inom din sektor: Vad gör de, hur ser de ut och vad kostar deras produkter?
– Vilka hål finns på marknaden – vad saknas?
– Hur kan du fylla hålet? Tiotusen kronors-frågan är: Vad kan du göra bättre än dina konkurrenter?
– I slutändan handlar allt om de tre S:en: Sälj, sälj och sälj. Kommer du att kunna göra det inom din nisch?

 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right