navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Träffas virtuellt med Telias mötestjänster

Publicerad: 2015-07-14 15:05 | Kategorier:

Den tekniska utvecklingen har gjort det lättare än någonsin att arbeta på distans och under sommaren väljer allt fler att arbeta utanför kontoret. Med Telias mötestjänster kan du till och med ta möten med kunder och medarbetare direkt från hängmattan.

Att mötas ansikte mot ansikte är oftast det bästa alternativet, men det är inte alltid man har den möjligheten. Peter Håkanson, produktchef på Telia, menar att valet av mötesmetod främst är en fråga om hur mycket vill kompromissa med kvaliteten.

– När man ses via video får man ta del av ansiktsuttrycken och kroppsspråket. Det är så nära ett fysiskt möte man kan komma, och det är nog därför fler och fler efterfrågar det. Med andra ord är det bästa alternativet, därefter kommer telefonmöte och sist kommer mejl och chatt.

Telia erbjuder idag ett brett utbud av mötestjänster – allt från enkla lösningar att ladda ner direkt online till avancerade konferenssystem. Tidigare har diskussionen kring fördelarna med mötestjänster främst handlat om färre onödiga resor och om hur man gör miljön en tjänst genom att arbeta på distans. Men på senare tid har man också börjat prata om hur man får en mer optimerad organisation och hur man kan effektivisera processerna.

– Det kan till exempel vara att man vill nyttja nyckelkompetenserna i företaget så bra som möjligt och då kan onlinemöten vara till hjälp även om man sitter i samma stad, säger Peter Håkanson.

När som helst, var som helst
I Telias utbud är det fortfarande den klassiska telemötestjänsten som används mest. Men någonting som ökar är att användarna vill kunna visa bilder och video för varandra.

Onlinemöten växer framförallt inom de konsultintensiva branscherna där den mänskliga kompetensen är viktig, men man ser även en ökning bland mindre företag.

– Videomöten har tidigare varit vanligare på större företag eftersom man har behövt ett speciellt rum med uppsatta skärmar. Men i och med att vi har lanserat virtuella mötesrum som man kan ansluta sig till direkt via nätet har tekniken blivit tillgänglig för många fler. I samma möte kan en delta via Skype, en via Jabber och en tredje via ett rumsbaserat videokonferensrum.

Webbmöte är en annan mötestjänst, och den är speciellt bra för att dela din skärm och visa dokument. Upp till 125 personer kan delta via ett webbmöte och upp till 300 via telefon. I och med att de nya möteslösningarna kan användas från vilken plattform som helst kan de även nyttjas av företag som jobbar i nätverk med andra företag, även om man använder olika system.

Större tillgänglighet
Flera av Telias mötestjänster har både en fast prismodell och en rörlig där man betalar per minut och användare. Faktorer som påverkar vilken tjänst man bör välja är: var man kommer att använda den, om man behöver dela dokument eller visa video och om man har särskilda krav på säkerheten.

– En annan sak som kan påverka valet är om man har kunder eller medarbetare i exempelvis Kina eller USA och behöver en tjänst som fungerar bra även där.

I och med att videoströmmarna är komprimerade fungerar många av tjänsterna med en vanlig 3G-uppkoppling, men om man använder ett rumsbaserat videokonferenssystem rekommenderas en mer avancerad bredbandsförbindelse.


Tips för vad du ska tänka på när du genomför ett möte på distans hittar du här.
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right