navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Tjäna mer på turister - så gör du

Publicerad: 2015-08-17 14:46

Utländska turister strömmar till Sverige: sedan 2000 har omsättningen mer än fördubblats och inget pekar på en avmattning, tvärtom. Här berättar några experter hur du kan få en större del av denna mångmiljardkaka.

Det är otroligt stora siffror det handlar om när man granskar ekonomin kring svensk turism. Under förra året hamnade omsättningen på närmare 270 miljarder kronor, vilket motsvarar 3 procent av Sveriges BNP. En stor del utgjordes av svenska turisters konsumtion, men omkring 100 miljarder kronor kom från utländska besökare. Som jämförelse kan nämnas att den svenska järn- och stålexporten landade på 50 miljarder och personbilsexporten på 34 miljarder. [1]

– Det utländska segmentet är dessutom det som växer starkast just nu. Snart kommer de utländska och svenska turisterna omsätta lika mycket – och det kommer inte att ske på bekostnad av att de svenska turisterna konsumerar mindre, säger Jan Lundin, vd på Swedish Tourism Innovation Center.

Nå smala målgrupper
Med ny teknik har det blivit betydligt lättare att nå ut till rätt målgrupp, konstaterar han.

– Det kan inte minst gynna dem som har en väldigt snäv målgrupp. Ett exempel är det par som startade en verksamhet med slädhundsturer för turister uppe i fjällen. De erbjuder färdiga upplevelsepaket som kostar mellan 20 000 och 110 000 kronor.

Det krävs alltså att de når kapitalstarka turister för att de ska få några bokningar. Vilket de har lyckats med.

– De har hittat forum för att nå ut till dem som är intresserade av att betala för att få den absolut bästa slädhundsupplevelsen – vilket inte behöver ha något med Sverige att göra. Det här paret är fullbokade två år framåt, berättar Jan Lundin.

Flerspråkig information
En given investering för att nå ut till målgruppen är en flerspråkig webbplats, något som enligt Jan Lundin är förhållandevis billigt.

– Men det är bra att begränsa sig till ett mindre antal språk, tre brukar vara tillräckligt för att man ska mäkta med att hålla alla delar levande. Inaktuell eller felaktig information drar ner intrycket rejält.

Grinda är den ö utan broförbindelse i Stockholms skärgård som har flest utländska besökare. Jan Pfister, vd på Grinda Wärdshus, hade god hjälp av sina erfarenheter från turism utomlands när han började bygga upp verksamheten på allvar för drygt tjugo år sedan. Därför visste han vikten av flerspråkig kommunikation.

–Vi gör trycksaker på sju språk, och innehållet kan dessutom skilja sig åt en aning mellan versionerna. Alla nationaliteter har inte exakt samma behov och önskemål, säger han.

Fler kontaktytor än tidigare
Jan Pfister och Grinda Wärdshus har även sett till att etablera nära samarbeten med organisationer som Stockholm Visit Board och Visit Sweden.

– Det är viktigt, eftersom många turister väljer upplevelser och utflykter med hjälp av dem, förklarar han.

Något annat som har stor betydelse för attraktionskraften är kundbemötandet. I dagens läge finns det fler kontaktytor än tidigare.

– Rekommendationer från andra gäster eller kunder är ytterst avgörande för de flesta. Det gäller därför att hålla koll på de kanaler som kunder använder för att skriva omdömen, som Facebook eller Tripadvisor. Var aktiv och kommentera, bemöt kritik även om den är svidande. Att visa att ni lyssnar och bryr er är oerhört viktigt, förklarar Jan Lundin.


Tips för att nå ut till turister:

  • Satsa på hemsida och informationsmaterial på flera språk – men se till allt är språkligt korrekt.
  • Etablera samarbeten med turistorganisationer för att nå ut till så många som möjligt.
  • Var närvarande i de kanaler där kunderna är aktiva.
  • Var noga med kundbemötandet och bemöt kritik på ett professionellt sätt.
  • Sätt er in i vad turister vill ha. Många efterfrågar wifi – erbjuder ni detta är det bra att skylta med det.
  • Räkna inte med att alla nationaliteter har samma önskemål, om möjligt kan ni skräddarsy upplevelsepaket och erbjudanden utifrån målgrupp.


[1] Källa: Tillväxtverket

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right