navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Pop up-butiken nya knepet för e-handlare

Publicerad: 2015-07-07 14:57 | Kategorier:

För att fylla tomrum bjuder allt fler gallerior och fastighetsägare in handlare att starta pop up-butiker. ”Ett jättebra sätt för oss att få träffa våra kunder på riktigt och höra varför de handlar av oss – eller inte” säger Maria Richardsson som driver e-handeln Nordic Design Collective.

 Förr var man antingen e-handlare eller innehavare av en fysisk butik. Idag behöver inte kanalvalet vara permanent – fler och fler säljer både online och i egen eller annans fysiska butik. Ett sätt för mindre e-handlare att testa fysisk närvaro har blivit att starta en pop up-butik. En bra geografisk plats, en iZettle-dosa och en pall med varor är i princip allt som krävs.

Succé för Stålhästen
Svenska Stålhästen började sälja sina stilrena cyklar på nätet 2010. Försäljningen har gått bra sedan starten och grundarna blev mer och mer sugna på att testa att driva fysisk affär.

– Cyklar är ju en sådan produkt som man egentligen vill klämma och känna på innan man köper så vi tyckte att det skulle vara spännande att prova fysisk butik, säger Martin Sjögren, en av två grundare till Stålhästen.

I fjol blev de kontaktade av Pop Up Agency, som kopplar ihop fastighetsägare med företag för att fylla tillfälliga tomrum i gallerior och hus. Stålhästen erbjöds att ta över en lokal i den nya gallerian i Hornstull under några månader.

– Från idé till att butiken var uppe tog det tre veckor. Vi lade en dag på att måla om butiken, sätta upp stickers och fixa belysning. Jag tror att kunderna börjar fatta konceptet pop up nu, det är tillfälligt och behöver därför inte se ut som en traditionell affär. Vår pop up gick jättebra, den bar sig själv utan problem, säger Martin Sjögren.

Skyltfönster och kundinsikt
Även Nordic Design Collective, som säljer designprodukter av utvalda nordiska formgivare, har drivit pop up i köpcentret Nacka Forum.

– Jag ville hitta fler kunder och kunna visa upp varumärket. Jag tror mycket på att kombinera kanaler, det är otroligt värdefullt att få träffa kunderna på riktigt och inte bara sitta och maila hela dagarna, säger grundaren Maria Richardsson.

Både hon och Martin Sjögren säger att pop up-butikerna framförallt gav massor av ny insikt om kunderna. På Google Analytics får man enbart statistik och siffror – i en fysisk butik ser man vilka människorna är och får höra varför de köper eller inte köper en viss produkt, menar de.

– Det är viktigt att hitta rätt fysisk plats för just din målgrupp. Men det är nog även bra om man har kört sin e-handel ett tag så att man har en känsla för vad som funkar och inte, säger Maria Richardsson.

Och visst kan kunderna göra andra val i en fysisk butik än online. Stålhästen sålde exempelvis ett större antal av modeller i butiken som sålt sämre på nätet.

– Alla e-handlare kämpar med att presentera produkterna tillräckligt bra. Människor köpte i högre utsträckning våra dyrare cyklar i butiken ¬– det verkar fortfarande vara enklare för människor att lägga mer pengar när de fått se och känna på cykeln, säger Martin Sjögren.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right