Mobil handel exploderar

Publicerad: 2015-08-18 14:48 | Kategorier:

Var femte person har köpt varor på nätet med hjälp av sin mobiltelefon på senaste tiden, enligt en undersökning. Mobiltelefoner driver därmed tillväxten inom e-handeln, men nu varnar experter för att alla handlare inte hänger med.

Postnords senaste e-barometer visar att var femte konsument har köpt varor på nätet med hjälp av sin mobiltelefon under det senaste kvartalet. Lika stor andel har handlat via en surfplatta. Totalt har 32 procent handlat från en mobil enhet under det senaste kvartalet.

– Mobilen är viktig under hela köpprocessen och för själva köpupplevelsen. Kanske inte främst som köpkanal eftersom konverteringen fortfarande är lägre, men som ett lim mellan kanalerna, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.

Tålamodet tryter
För handlarna innebär detta nya krav på att anpassa gränssnitt och kommunikation, menar John Ekman, expert på konvertering vid konsultfirman Conversionista:

– E-handlarna måste sätta sig in i sina kunders köpresa på allvar. Eftersom vi hoppar mellan olika skärmar, vid olika tider på dygnet, med olika behov och frågor vid varje tidpunkt räcker det inte att mäta eller optimera varje mötesplats för sig.

I takt med att mobilanvändarna blir mer sofistikerade minskar också deras tålamod med mindre väl fungerande lösningar.

– Mobila besökare är mer stressade och mer målinriktade, vilket gör att småfel som man förut kunde leva med nu blir helt oacceptabla konverteringsdödare, förklarar John Ekman.

Samma upplevelse i alla kanaler
Det är i större utsträckning kvinnor än män som nyttjar mobilen för köp ¬– 20 procent jämfört med 13 procent. Skillnader i mobilanvändning kan också ses beroende på ålder. Av personerna mellan 50 och 64 år har endast sex procent handlat varor med hjälp av sin mobiltelefon jämfört med nära var femte person i åldrarna 18-29 år och 30-49 år, enligt PostNord.

Moon-Suck Song är vd för e-handelsutvecklaren Panagora och påpekar att alla handlare måste förhålla sig till det mobila skiftet:

– Mobilanvändningen måste avspeglas inom allt från kundanskaffning, marknadsföring och display till kundservice och erbjudande. En renodlad nätbutik eller en butikskedja med en nätbutik eller franchise har olika förutsättningar, men för en konsument är det viktiga att ingen kanal agerar isolerat – samma service, utbud och upplevelse ska gälla i alla kanaler. Konvertering och ordervärde är ofta lägre i mobilen, men det behöver inte vara ett misslyckande eftersom den är en del av en längre köpcykel.

Gäller även nyhetsbrev
När det gäller mobilanpassning har det ändå hänt en hel del hos företagen det senaste året. Andelen företag som har mobilanpassat sina sajter har ökat från 37 till 58 procent, enligt Postnords undersökningar.
– Sökmotoroptimering är en viktig drivkraft för att hamna bättre på "shoppinggatan Google". Utmaningarna mot deras algoritm kommer variera över tid, men av lika stor vikt är utmaningen att få din kund nöjd med användarupplevelsen av din mobilanpassade sajt, där nöjdhetsgraden är en mix av laddningstider och visuell upplevelse, som leder till det du som sajtägare vill ha – konvertering, påpekar Moon-Suck Song.
Mobilanpassningen handlar inte bara om att anpassa e-handelssajten utan om all kommunikation, enligt John Ekman:

– En handlare som har 40 procent av trafiken från mobila enheter har säkert 60 procent av öppningar av nyhetsbreven på mobil. Alltså är nyhetsbreven mer mobila än sajtbesöken.
 

FEM TIPS FÖR ATT LYFTA E-HANDELN I ALLA ENHETER
Här ger Moon-Suck Song, vd för e-handelsutvecklaren Panagora, sina bästa tips för ditt företag.


* Gör det enkelt och roligt. Mobilbutiken ska vara snabb, kul och anpassad för din målgrupp. Om det går snabbt att hitta produkterna når du kanske en kund som köar i en butik och i stället väljer att mobilhandla för att få varan levererad och slippa släpa.

* Responsiv design är ingen genväg. Responsiv design skalar visserligen om grafik och bilder för den skärm som används, men man underskattar ofta utmaningen att navigeringen ska fungera optimalt för tangentbord och mus samt med en pekskärm. Sedan är det inte helt enkelt att på egen hand anpassa sortiment och pris i en responsiv design. Sträva åt att bygga en responsiv butik för din kund istället för att bygga en responsiv webbdesign som bara möter grafiska krav istället för din kunds krav.

* Erbjud all kringservice. Inget ska kunna hindra kunden från att ta ett köpbeslut. Kunden ska inte känna att mobilbutiken är en bantad version av desktop-butiken.

* Lev dig in i dina kunders vanor. När handlar de, vad handlar de, och i vilken enhet? Anpassa sortiment och display i de olika kanalerna utefter detta. Kundbeteendet kan variera kraftigt i olika länder.

* Anpassa marknadsföringen. Om du skickar ut nyhetsbrev på morgonen bör du se till att det är mobilanpassat eftersom det förmodligen kommer att läsas i en mobil.
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right