Brist på digitala läromedel i många skolor

Publicerad: 2015-08-18 16:31 | Kategorier:

När samhället digitaliseras blir det allt mer självklart att använda datorer och surfplattor även i klassrummet. Men även om tekniken finns på plats råder det brist både på digitala läromedel och på resurser att köpa in dem för.

Att man använder sig av digitala läromedel i skolan borde kanske vara en självklarhet 2015. Men så är inte fallet, menar Rickard Vinde, vd på läromedelsföretagens branschorganisation Svenska Läromedel. Enligt honom är endast fyra procent av läromedelsförlagens försäljning digital.

Tre av tio lärare saknar digitala läromedel
I Sverige har man gjort stora satsningar på att varje elev ska ha tillgång till en surfplatta eller en dator. Men bara för att det finns datorer behöver det inte betyda att de används i utbildningen. För lärarna handlar det främst om att förstå hur man använder en datorer pedagogiskt i klassrummet.

– Du kan vara duktig på datorer, men så står du där med trettio stycken femtonåringar framför dig och då måste du ha kompetens att använda den pedagogiskt, säger Anette Holmqvist.

En stor undersökning gjord av Skolvärlden 2014 visar att sju av tio lärare är nöjda med de tryckta läromedlen som finns på skolan – men bara fyra av tio känner detsamma inför de digitala läromedlen. Hela tre av tio av de 1 500 lärare som medverkade i undersökningen svarade att det inte finns några digitala läromedel i deras ämnen på skolan. (1)

Långsam utveckling
I jämförelse med Danmark – där mer än en tredjedel av alla läromedel är digitala – har vi en lång väg kvar. Anette Holmqvist på Skolverket menar att ekonomin är det främsta hindret.

– I Danmark har man gått in från statens sida men i Sverige är det kommunerna som betalar. Skolorna har investerat mycket i datorer och då har pengarna inte räckt.

Rickard Vinde är av samma uppfattning:

– Tillväxten har varit mycket långsam och utan en statlig satsning är det långt ifrån säkert att skolorna kan skaffa de digitala läromedel som krävs för att digitaliseringen ska lyckas.

En marknad med potential
En vanlig missuppfattning är att allting som kan användas i för lärande är att betrakta som läromedel. Rickard Vinde berättar att det ställs lika höga krav på digitala läromedel som på tryckta:

– De ska följa läroplanen, ha beprövad pedagogik och vara professionellt utvecklade med hög kvalitet.

Att utveckla digitala läromedel är både dyrt och komplext. Men även om Sverige är ett förhållandevis litet språkområde verkar det finnas potential. Gleerups, Liber, Natur & Kultur och Sanoma är några av de förlag som har satsat på digitala läromedel.

Ett företag som satsar fullt ut på digitalt är det Vaggerydbaserade företaget Digilär. Företaget startade för bara några år sedan och har redan en betydande omsättning. Nyligen fick riskkapitalbolaget Spiltan upp ögonen för Digilär, vilket ledde till att närmare tio miljoner kronor investerades. Kapitaltillskottet ska bland annat användas för att visualisera företagets produkter genom en omfattande film- och videoproduktion.

 

(1) Källa: http://skolvarlden.se/artiklar/atta-av-tio-larare-hinner-inte-granska-laromedel
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right