navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Big data ger skräddarsydda resor

Publicerad: 2015-08-19 10:04 | Kategorier:

Vanliga sökningar efter semesterresor ger sällan riktiga svar utan enbart ledtrådar. Det hävdar entreprenören Terry Jones, som med verktyget Wayblazer vill använda big data för att revolutionera resebranschen.

Terry Jones kan knappast anses vara en nybörjare inom reseindustrin. Han har tidigare startat onlinetjänsterna Travelocity och Kayak för resesökningar, och tar nu reseförmedlingen till en ny nivå i och med verktyget Wayblazer.

– Dagens sökmöjligheter, där man måste börja med att välja plats och tid för att hitta sin semesterresa, är inte speciellt användarvänliga. Med vårt system kommer man istället kunna få fram möjliga alternativ med en sökning som exempelvis ”jag vill åka till en ort vid med Medelhavet med sandstrand med min familj under våren och hotellet ska ha barnpool”, förklarar han.

Tanken är att Wayblazer ska nyttja den ostrukturerade information om resor som finns på nätet i överflöd i form av bloggar, artiklar, på Twitter med mera.

Analyserar texter
IBM:s Watson-system är den tekniska motorn i systemet. Watson är en bokstavlig mästare på att hantera, analysera och skapa någon form av insikter från text – som kuriosa kan nämnas att Watson vann frågesporten Jeopardy 2011.

En utmaning för automatiserad textanalys är att många ord är flertydiga, och att man behöver se dem i sina sammanhang för att verkligen förstå vad det står.

– Det är en av styrkorna hos Watson, att den är ”intelligent” nog för att klara av att läsa vanliga texter och skapa användbar data av dem, säger Terry Jones.

Systemet utvecklas givetvis hela tiden, och bland annat väntar funktioner som gör att Watson kan tolka känslor med hjälp av textanalys.

– Genom att läsa hundra tweets från en person kan den göra en bra beskrivning av hans eller hennes personlighet.

Sorterar bort överdrivna hotellrecensioner
För Wayblazer kommer detta att bli användbart bland annat när det gäller att hantera hotellrecensioner.

– Vi vill sortera bort extremomdömen för att få fram en så rättvisande bild som möjligt. Det finns alltid recensioner som är överdrivet negativa, när någon skrivit i affekt, och sådana som så översvallande positiva att det är troligt att en hotellägare skrivit dem.

Nästa steg kommer antagligen bli att utveckla bildanalysfunktionerna för att kunna dra nytta av all den information som finns där, spår Terry Jones.

Än så länge erbjuder Wayblazer sina tjänster till resebyråer och researrangörer, men inte till privatpersoner. Terry Jones förklarar varför:

– Världen är enormt stor, och vi kan inte gå ut och säga att vi har skapat den ultimata lösningen som kommer att uppfylla dina behov av reserekommendationer – för då skulle folk bli besvikna. Istället startade vi i liten skala och bygger nu på det bit för bit.

Användbart i vården
Han är övertygad om att analyser av big data kommer att få en allt större betydelse i många olika sammanhang.

– Ett exempel är vården, där det ökande informationsflödet gör att läkarna inte hinner ta till sig alla artiklar och avhandlingar som skrivs inom deras respektive specialområde. För att hänga med i utvecklingen skulle de då kunna ha hjälp av Watson, som automatiskt analyserar och sammanfattar texterna, säger Terry Jones och tillägger:

– Det är väl kanske ett viktigare användningsområde än att hitta rätt semester...



 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right