navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Inga missade samtal för mäklarbyrån Bolaget

Publicerad: 2015-04-30 12:50 | Taggar: Så har andra gjort med Telias lösningar Kategorier:

På mäklarbyrån Bolaget i Malmö vet man vikten av att alltid vara tillgängliga. – Ett missat samtal kan vara en missad affär. Därför måste det alltid finnas någon hos oss som kan svara, säger grundaren Per Jörgensen.

Kvalitet före kvantitet. Det var grundtanken när Per Jörgensen startade mäklarfirman Bolaget i Malmö för närmare 30 år sedan och det har han hållit fast vid.

– Idag har mäklarbranschen blivit en industri – man fotar på 20 minuter, det hålls opersonliga öppna visningar och all kommunikation sker via sms eller mail, berättar Per Jörgensen och fortsätter:

– Vi försöker vara en motpol till detta och värnar om den personliga relationen. Detta är en av de viktigaste affärerna i ditt liv och det borde vara självklart att du blir sedd och bekräftad.

Ett missat samtal är kostsamt
Mäklarna på Bolaget är ofta ute på uppdrag och då är det inte alltid möjligt att svara i telefon.

– Då är det viktigt att någon annan hos oss kan ta samtalet. Ett missat samtal kan vara en missad affär för oss. Därför har vi som internpolicy att kunderna alltid ska kunna nå någon, förklarar Per Jörgensen.

Ofta kan de som är tillgängliga på kontoret hjälpa kunden direkt.

– Det händer exempelvis att kunderna ringer för att meddela att de är sena till en visning, eller så kanske de vill komma i kontakt med stylisten. Då kan vi förmedla kontakten. Annars tar vi ett meddelande och ber att mäklaren återkommer.

Nya lokalen ökar kundkontakten
Per betonar hur viktigt det är att kommunikationen mellan mäklare och kund fungerar.

– Grundregeln här är att när dagen är slut ska ingen säljare eller köpare vara tveksamma till statusen på en affär. En del av våra säljare har varit hos annan mäklare men känt att det inte funkat, och oftast är det kommunikationen som brustit. Man återkopplar inte, håller dem inte uppdaterade och bekräftar inte sina kunder.

Som en del i etablerandet av en nära relation med kunderna har Bolaget valt att byta lokal. De har just flyttat in i nya, fräscha lokaler på gågatan i centrala Malmö. Planlösningen öppen, mäklarna sitter synliga och det finns dessutom en inredningsbutik i anslutning till kontoret.

– Tanken är att kunderna ska kunna komma in bakom logotypen, få en kontakt med oss och se vad vi står för. Vi ska bli ännu mer personliga och förbättra kommunikationen ytterligare.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right