Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart global-level-alert-warning global-level-alert-information

Harvard: Vi tar till oss ny teknik allt snabbare

Publicerad: 2015-04-21 16:46 | Taggar: Sakernas internet

Tekniska innovationer når marknaden i ett allt högre tempo, och användarna är snabbare än någonsin på att ta till sig nyheterna. Men är det verkligen en generell tendens, eller gäller det bara enskilda områden? Svaret är: det gäller överallt, och det ställer nya krav på alla aktörer som vill vara med och tampas om marknadsandelar.

Att en bildesign som skapades så sent som 2010 kunde förväntas ha en livslängd på fem år, medan den som görs i dag kommer att behöva ersättas om två eller högst tre år är ett tydligt exempel på hur takten ökar i industrin. New York Times har gjort en sammanställning över viktiga tekniska innovationer som visar att denna tendens inte är isolerad till bilbranschen.

De konstaterar att det krävdes många decennier för att telefonin skulle nå en 50-procentig spridning, medan mobiltelefonin nådde samma spridning på mindre än fem år. Ett annat exempel: det tog 30 år för elektriciteten att etableras hos tio procent av de amerikanska hushållen, medan det tog mindre än fem år att uppnå samma spridning av surfplattor. Det enda som kan mäta sig med dagens spridningstakt är färg-tv, som nådde en 50-procentig spridning i USA på sju-åtta år. Men det är alltså snarast undantaget som bekräftar regeln.

Det här understryker det som återkommer i olika beskrivningar av det som kan kallas ”disruptiva innovationer”, där en eller flera aktörer med nydanande lösningar förändrar förutsättningarna för en hel marknad. Tidigare marknadsledare som håller fast vid etablerade lösningar blir omkörda och kan stå där med tjänster som ingen längre efterfrågar. De senaste åren har vi sett flera exempel på distruptiva innovationer: till exempel plattformar för att streama musik, hitta boende på semestern, eller för att självpublicera böcker.

Lösningen är givetvis att bygga in flexibilitet, nyfikenhet och en god dos risktagande i organisationen för att kunna hänga med i de allt snabbare svängningarna.

Källa: Hbr.or

Mer att läsa:
Startupvärlden kan förändra hela industrier
Förändras omvärlden snabbare än din verksamhet
Ta den digitala kundupplevelsen på allvar
Coor samarbetar för att hitta innovativa digitala lösningar

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
cgc-chat-icon cgc-minimize-icon cgc-close-icon cgc-check-icon
arrow-downt arrow-downt close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton