Beteendevetare: Så undviker du teknikstressen

Publicerad: 2015-04-21 16:20 | Taggar: Sakernas internet, Ny teknik i vardagslivet

Idag har vi tillgång till mer information än någonsin. E-post, nyheter, ständiga statusuppdateringar i sociala medier, och så ett nytt filmklipp som vi bara måste se. Men det gäller att använda tekniken rätt, annars riskerar den att spä på vardagsstressen.

Samtidigt som den snabba teknikutvecklingen innebär en unik möjlighet att skapa en bättre balans i livet genom att till exempel kunna jobba var och när som helst, så känner sig många stressade av informationsöverflödet. Men tekniken kan också användas för att minska vardagsstressen.

Många fyrtiotalister växte upp utan tv. I dag swishar de pengar via sina smarta mobiler och skypar med barnbarnen. Den digitala transformationen gör avtryck i hela samhället.

Daniel Levitin, professor i psykologi vid McGill University och författare till boken ”The organized mind: thinking straight in the age of information overload”, konstaterar att vi under de senaste tio åren producerat mer information än sammanlagt under mänsklighetens historia innan dess. Mer än vi klarar av att hantera. Vårt medvetande kan vara uppmärksamt på tre, kanske fyra, saker åt gången. Blir det mer än så försämras ditt omdöme och du tappar fokus, hävdar han.

Fokusera på en sak i taget
En av de största bovarna bakom dagens stressrelaterade sjukdomssymtom är så kallad multitasking. Vid varje beslut förbrukas glykos i vår hjärna, vilket är samma bränsle som krävs för att vi ska hålla oss fokuserade. Att ständigt växla mellan att svara på sms, kolla e-mejl, läsa tweets med mera ger oss med andra ord snabba kickar, men gör också att vi i längden känner oss utmattade, desorienterade och oroliga, konstaterar Levitin.

Lösningen är att hålla sig fokuserad på en sak i taget eftersom det minskar hjärnans förbrukning av glykos. Var och en måste hitta sina sätt att tackla det digitala flödet, snarare än att stänga ner.

- Tekniken verkar stressänkande om man har kontroll över den, eftersom den gör att du hinner med mer. Om du å andra sidan inte kan kontrollera tekniken riskerar den att göra så att du aldrig riktigt kan koppla av, förklarar Hugo Westerlund, föreståndare på Stressforskningsinstitutet vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Westerlund får medhåll av Per Larsson, beteendevetare och krisexpert på Previa.

- Vi klarar i regel att jobba som sjutton och vara jättestressade, men nyckeln är att planera in tid för återhämtning. Till och med maskiner måste vila ibland.


Så undviker du teknikstressen

Per Larsson, kris­expert på Previa, ger sina bästa tips:

  1. Var smartare än tekniken. Tekniken är ett hjälpmedel men kan bli ett stjälpmedel, om du inte är smart och utnyttjar den på rätt sätt.
  2. Fokusera på en uppgift i taget. Forskningen visar att det gör dig betydligt mer effektiv och mindre stressad än multitasking.
  3. Avgränsa bruset och värdesätt din tid. Zooma ut och tydliggör för dig själv vilken information du behöver och när du behöver den för att göra ett bra jobb.
  4. Prioritera rätt. Sök stöd för dina prioriteringar hos chef, kollegor och vänner.
  5. Du kan jobba mycket och när du vill, bara du ser till att kropp och knopp hinner återhämta sig.

Mer att läsa:
Jobba effektivare - mentala tips
Chris Dancy registrerar allt i livet - för att må bättre
Optimera din webbplats för stressade och ofokuserade
Flexibilitet gör företaget attraktivare

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right