Få besökarna att bli kunder – så här gör du

Publicerad: 2014-09-22 12:54 | Taggar: Detaljhandel Kategorier:

Shopping via mobiltelefonen ökar rekordsnabbt – något som ställer nya krav på användarvänliga nätbutiker.

Nätköpen via mobila enheter, den så kallade m-handeln, ökar i mycket snabb takt. Räknar man ihop köp via mobiler och surfplattor motsvarar det en tredjedel av det totala antalet affärer via nätet, enligt statistik från betalleverantören Klarna. Vanligast är den mobila shoppingen bland 18–29-åringar.

Hur gör man då för att få sin webbshop att bli så köpvänlig som möjligt – oavsett om den visas i datorn eller mobilen? Författaren Jack Hansen har skrivit den nyutkomna boken ”Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik”. Han menar att nya normer för nätbutiker håller på att skapas tack vare m-handeln och det nya köpbeteende som smartphones och surfplattor har skapat.

Responsiv design A och O
För att en e-butik ska fungera i mobilen eller surfplattan är det viktigt att den är responsiv, det vill säga anpassar sig efter storleken på webbläsaren – både i stående och liggande läge.

– Sådan form och användarvänlighet ingår redan hos de proffsigaste e-handelsplattformarna man kan hyra in sig hos, men att ha en egen utvecklare eller e-handelskonsult som fixar detaljerna för maximal användarvänlighet är en klok idé. Det viktigaste är att bestämma sig direkt för att inte försöka pressa in allt från den vanliga e-butiken även i mobilbutiken, tipsar Jack Hansen.

 Jack Hansens bästa tips för dig som vill satsa på m-handel:

  1. Håll det enkelt: lättfattad navigering, minimalistisk design, synbar och snabb sökfunktion samt tydliga och läsbara produktsidor med stora bilder och större typsnitt på det du vill sälja. Glöm inte att alltid sätta dit en lockande, synbar köp nu-knapp bredvid.
  2. Var snabb på att konvertera en besökare till kund. Viktigast är att ha en supersmidig checkout. Kunden vill bli klar kvickt när den väl shoppat färdigt. Slopa krav på att registrera sig eller logga in. Avtala bort bankdosan med din leverantör av betallösning, det ska räcka med att kunden lägger in sina kortuppgifter och klickar på ”köp nu”-knappen. Kunder är inte rädda för att uppge kortuppgifter om de känner sig trygga och säkra i din säljmiljö.

Tillbaka till nyhetsbrevet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right