Smartare butiker med beacons

Publicerad: 2014-10-21 12:19 | Taggar: Sakernas internet, Detaljhandel Kategorier:

När du går förbi din favoritklädaffär nästa gång plingar det kanske till i mobilen och du får skräddarsydda erbjudanden för kläder som just kommit in. Beacons skapar helt nya möjligheter för detaljhandeln att kommunicera med sina kunder.

– En beacon är egentligen en ganska dum pryl som sitter på väggen och bara ropar ut ”JAG FINNS!”. En beacon är dum, men din mobiltelefon är smart. All magi sker i mobilen, säger Mijo Balic, vd för Ziggy Labs som jobbar mycket med det som brukar kallas ”sakernas internet” där beacons är en del.

En beacon skickar konstant ut signaler med tekniken bluetooth low energy. Signalerna kan sätta igång saker i din telefon. Exempel: Om du har installerat en app från klädkedjan H&M, har bluetooth igång och har godkänt platstjänster, så förstår appen när du är nära en H&M-beacon och kan börja kommunicera med dig. Erbjudanden, skräddarsydd info efter dina intressen, varustatus, varors geografiska plats i butiken, information om klädernas ursprung och material. Möjligheterna är enorma.

Mest nytta för stora kedjor
Redan idag är en del butiker igång med beacons, men det finns också en tröskel i och med att alla mobiler inte är beacon-kompatibla och att kunderna måste ladda ner just din butiks app samt ha bluetooth igång för att det ska fungera. Att köpa en beacon är billigt redan idag, 150-200 kronor, och priset lär sjunka ytterligare framöver.

Möjligheterna med beacons inom detaljhandeln finns främst för större kedjor med många kunder och tillräckliga resurser för att utveckla bra applikationer och kommunicera ut dessa, menar Mijo Balic. Små butiker har antagligen inte samma nytta, eftersom chansen är mindre att kunderna laddar ner just deras app.
– Möjligtvis specialistaffärer, som vinylbutiker och sci fi-bokhandeln som har lojala kunder som nästan är kompisar med butiken och därför kan tänkas ladda ner butikens app, säger Mijo Balic.

Beacons för bättre betalningssätt
Betalning med hjälp av smarta mobiler och beacons är också en möjlighet. Pilotprojekt pågår, men fortfarande är det oklart vilken teknik som blir dominerande för mobilbetalning: beacons, NFC eller något annat. Att Apple satsar på NFC i sin Apple Pay talar dock för att NFC har ledartröjan just nu.

När man utformar kommunikationen mellan butikens beacon och kundens mobil ska man tänka sig att man för ett samtal med en människa, menar Mijo Balic.

– Mardrömmen är att man går på stan och får hundra erbjudanden i mobilen, då skulle jag bli vansinnig. När man använder beacons måste man förhålla sig till sociala koder, vara smidig, följsam, relevant och aktuell i kommunikationen med kunderna i deras mobiler, råder Mijo Balic.

Tillbaka till nyhetsbrevet.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right