navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Optimera din webbplats för stressade och ofokuserade

Publicerad: 2014-10-10 12:27 | Taggar: Detaljhandel Kategorier:

Dina besökare är slarviga, ofokuserade, stressade och krävande – och det är bra. Det hävdar John Ekman, grundare av Conversionista.

Allt börjar med beteendeekonomi och forskaren Daniel Kahneman, den enda psykolog som har fått Nobelpriset i ekonomi. Förenklat kan man säga att före Daniel Kahneman trodde man att människor var rationella varelser som fattade beslut baserade på kunskap och logik, medan han kom fram till att så inte alls är fallet.

Autopilot för att fatta beslut
– Grundbulten i hans forskning är att vi människor har två system för att fatta beslut, förklarar John Ekman, grundare av Conversionista.

– ”System ett ” är ett slags slarvig, ofokuserad autopilot som vi använder när vi till exempel hämtar barnen, kör bil, handlar, surfar på webben, lagar mat – allt som är vardagligt och rutinmässigt.

”System två” däremot tar mycket mer resurser, vilket gör att hjärnan bara kopplar på det när vi ställs inför en riktigt svår nöt.

– Det här är ett bekvämt system som inte vill bli besvärat i onödan, alltså använder vi det väldigt sällan. Och det är inget problem i sig. Problemen uppstår bara när vi utvecklar webbsidor och kundtjänst som bygger på att det är system två som är användaren, medan det i själva verket är system ett som surfar på webben och inte alls klarar att ta till sig all den här informationen.

Utgå från kundens beteende
Det som blir fel är alltså att kunderna sällan är så fokuserade på din sajt som du önskar, utan snarare hafsar igenom den samtidigt som de egentligen tänker på något annat. Men vet man bara det här finns det mönster att jobba utifrån.

– ”System ett” är inte irrationellt, utan för att klara av alla situationer som det måste hantera så gör det ungefär likadant varje gång. Det kallas förutsägbar irrationalitet, och kunskap om det är väldigt användbart när man bygger sajter.

Till exempel sitter ofta loginknappen på en sida högst upp till höger. Sätter du då något annat där så är risken stor att dina användare inte lägger märke till det, utan i stället blir sura för att de inte kan logga in och ringer kundtjänst och skäller. Eller ännu värre – byter leverantör. Så i stället för att bygga din hemsida utifrån vad du tycker är logiskt menar John Ekman att man måste utgå från hur kunderna beter sig.

– Mät var det går fel i dag. Var letar kunderna efter information, och var på sidan ger de upp och ringer dig i stället? Vet du det kan du vidta åtgärder där de faktiskt hjälper kunden.

Tillbaka till nyhetsbrevet

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right