Robotar tar över i butiken

Publicerad: 2014-11-12 10:49 | Taggar: Detaljhandel Kategorier:

Under hösten har människostora robotar tagit över en järnhandel i Kalifornien. Men de har enbart goda avsikter, och är skapade för att hjälpa kunderna att hitta rätt i det stora sortimentet. Håkan Bengtsson, expert på internationell retail, tror dock att det dröjer ett bra tag innan robotarna tar över svenska butiker.

Robotmodellen kallas OSHbot, och har fått sitt namn efter varuhuset Orchard Supply Hardware i San Jose, Kalifornien, där två robotar har börjat arbeta. Tack vare en kamera som kan analysera tredimensionella objekt kan den 152 centimeter höga roboten känna av när det står en människa framför den. Den kan alltså åka runt i butiken och fråga kunder om de behöver hjälp.

Inledningsvis kan OSHbot förstå och tala engelska, men inom några månader ska den behärska ytterligare fem språk. Kameran gör för övrigt att det går att hålla upp till exempel en reservdel som den kan ”se” och därefter hjälpa till att hitta i butiken eller presentera mer information om den på sin inbyggda skärm.

Mindre butiksyta och större lager

Även på den svenska marknaden sker förändringar.  På torsdag, den 13 november, anordnar svensk handel ett seminarium om handelns digitalisering, som du kan följa live här. 

Håkan Bengtsson från företaget Centigo är expert på internationell retail och en av talarna på seminariet. Han tror att det dröjer ett bra tag innan vi får se robotar som säljare i svenska butiker.

– Just nu utvecklas verktyg för att göra det enklare för kunder att se hela tillgängliga sortimentet eller hitta i butiken. Men det sker oftast genom skärmar i butik eller appar på telefonerna snarare än genom robotar.

Han ser dock en annan plats för robotar – i butikernas lager. Utvecklingen går nämligen mot butiker med mindre butiksyta för att visa produkter och större lager i anslutning till butikslokalen.

– Ett intressant exempel på automatisering av butik är Hointer, från Seattle. De erbjuder ett butikskoncept mot klädbranschen där man har ett visningsexemplar av varje plagg i butiken. Kunderna väljer sen med sin telefon vad de vill prova, varpå plagget skickas i rätt storlek till provrummet från det automatiserade lagret bakom butiken.
 

Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right