navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Smarta mobillösningar gör resandet smidigare

Publicerad: 2014-03-28 14:16 | Kategorier:

Flygbolag och hotell testar nya automatiserande lösningar för att effektivisera det rutinmässiga resandet och vinna kundernas lojalitet.

För den som arbetar på resande fot är flaskhalsar vid säkerhetskontroller och incheckningsdiskar på flygplatser och hotell ett ständigt irritationsmoment. Vissa manuella rutiner är svåra att komma ifrån, men nu när de flesta alltid bär med sig smarta telefoner finns en stor potential att förenkla livet för passagerarna med hjälp av olika tjänster.

− De lösningar som används flitigast just nu är utformade som enkla appar. Flygbolaget Norwegians passagerare får exempelvis inte bara sin incheckning i mobilen, utan samma dag som de reser tillbaka skickas också en fråga om de vill boka om till ett tidigare flyg. Det är ett sätt att addera värde till kunden, säger Marlène Sellebråten, chefredaktör för tidningen Mobil, och konstaterar att vi fortfarande bara är i början av det automatiserade resandet.

Trevande teknikutveckling
En begränsning är att standardiserade lösningar som NFC (near-field communication, eller närfältskommunikation) hittills inte har byggts in i så många mobiler. Tekniken möjliggör kontaktfri avläsning genom att information överförs när man håller fram mobilen framför en terminal.

− Men NFC har inte gått framåt så fort som många trott, och stöds till exempel än så länge inte av stora mobiltillverkare som Apple, påpekar Marlène Sellebråten.

Försök görs dock i olika branschöverskridande samarbeten mellan reseföretag och teknikspecialister. Nyligen rapporterade exempelvis reseforumet Future Travel Experience att spanska flygbolaget Iberia och mobiljätten Samsung har inlett gemensam utveckling av en rad NFC-baserade lösningar för att ”förenkla flygplatsupplevelsen för passagerare”. Den som checkar in via internet kommer bland annat att kunna få sitt boardingkort direkt i mobilen, och mer individanpassad flightinformation via flygbolagets servicecenter.

Mobilen öppnar låset
Även hotellbranschen har börjat nosa på fler möjligheter att låta gästerna använda sina smartphones för att göra incheckningsrutinerna smidigare. Amerikanska medier har exempelvis uppmärksammat hotellkedjan Starwoods satsning på virtuella rumsnycklar i form av en mobilapp. Inom kort kommer gästerna vid två av kedjans stora hotell i New York och Silicon Valley kunna undvika köbildning vid receptionen, och istället gå direkt in i det bokade rummet genom att låsa upp dörren med sin smartphone. Den virtuella rumsnyckeln kommunicerar med låset över standardprotokollet Bluetooth, vilket möjliggör bred åtkomst till tjänsten för stor del av mobilanvändarna.

 

Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right