navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Öka omsättningen med mobil betalning

Publicerad: 2014-05-21 10:13

Utvecklingen inom mobila betalningslösningar går i en rasande takt. Att handla med mobilen blir allt enklare för privatpersoner och företagen kan dessutom tjäna på att kunden betalar med telefonen.

Brittiska studier har visat att den ökande tillgången till alternativa betalningsmöjligheter har lett till att allt färre betalar med kontanter. Användandet av mynt och sedlar sjunker för varje år, allteftersom möjligheterna att använda kreditkort eller mobil för att handla blir vanligare, och utvecklingen bland de mobila betalningslösningarna går framåt i en rasande takt.

De är marknadens jättar

Det svenska företaget iZettle har rönt framgångar med sina mobilbetalningslösningar både internationellt och på hemmaplan. I år är de ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag. En annan jätte på marknaden är mobilbetaltjänsten WyWallet, som 2013 passerade en miljon registrerade användare. Fördelen med WyWallet är att du som registrerad användare inte behöver ha en smartphone för att kunna handla med mobilen.

Men alla mobila lösningar är inte framgångssagor. Tidigare i år tvingades Swedbank lägga ned sin betaltjänst Bart drygt ett halvår efter att tjänsten lanserats på grund av bristande kundintresse. Istället valde de att samarbeta med de andra stora nordiska bankerna och satsa på överföringstjänsten Swish. Än så länge är det bara privatpersoner som kan föra över pengar till varandra via appen, men under sommaren 2014 lanseras även en tjänst där företag och organisationer kan ta betalt via Swish.

Ökad lojalitet och omsättning

Enkelheten i att betala med mobilen, som de flesta bär med sig överallt, är ett vinnande argument för kunderna, men vad har företagare att vinna på den här utvecklingen?

En av de främsta fördelarna med att använda sig av mobila betalningslösningar är den omfattande köpstatistiken som blir tillgänglig för företaget. Med tillgång till den sortens information kan kampanjer och erbjudanden skräddarsys efter kundernas shoppingbeteenden. Detta har visat sig leda till en ökning, både i kundlojalitet och i företagets omsättning. Att använda sig av mobila betaltjänster kan alltså leda till att kunderna kommer tillbaka oftare, och handlar mer. Många betaltjänster kan dessutom hjälpa till att göra bokföringen enklare och tydligare.
 

 

TIllbaka till nyhetsbrevet >>
 

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right