Häng med i den digitala revolutionen

Uppdaterad: 2014-05-02 10:10

Att förstå den djupgående och omvälvande revolutionen inom digitala medier är a och o för att driva ett framgångsrikt företag. För att inte riskera att bli omsprungen av konkurrenter krävs det radikala förändringar av strukturer, menar webbgurun Mark Comerford.

Den digitala revolutionen är lika omvälvande som den industriella och än så länge är vi bara i början av den. Det räcker inte längre med ett starkt varumärke, för att bevara det krävs nya sätt att kommunicera och göra affärer. Vi måste byta ut de processer och mätmetoder vi är vana vid. För att kunna konkurrera behöver företag ligga steget före och förutse vad som kommer hända med utvecklingen inom sociala medier och teknik framöver.

Men vad betyder egentligen digital? Och hur blir man det?
– Termen digital är problematisk. Ordet i sig gör att man tänker på maskiner, säger Mark Comerford.

Flytta fokus till människorna
Han vill att vi byter ordet digital mot nätverk för att flytta fokus från prylar till människor. Nätverkstänkandet är enligt honom en ren överlevnadsfråga. Det är i nätverket potentiella kunder och framtida anställda finns. Det är där man måste vårda sitt varumärke.

– Företag som sätter nätverk i centrum letar hela tiden efter sätt att nyttja nätverket för att lösa problem, säger Mark Comerford.

Många företag har insett att det krävs en förändring för att hänga med. Utvecklingen tenderar dock att drivas av tekniker men det är i själva verket en tankeförändring hos ledningen och de övriga anställda som måste till för att kunna genomföra förändringen, menar Mark Comerford.

– Oavsett hur platta företag är, är de ändå hierarkiska. För att gå över till ett nätverkstänkande måste hela beslutsstrukturen flyttas om, säger han.

Han fortsätter:

– De med makt i en organisation har svårt att ge upp makten men det är de som har makten att förflytta strukturen. Det är en inneboende konflikt.

Radikala omvandlingar
Mediebranschen är ett bra exempel där man har tänkt fel, enligt Mark Comerford. Utgångspunkten för förändringen har varit tekniken och inte strukturer eller beteenden. Besluten tas på liknande sätt som tidigare och journalistiken är i princip densamma. Det nya är tajtare deadlines, nya apparater och hastigheten man jobbar i.

Verkliga förändringar är både djupa och svåra och vi tenderar att skjuta upp det svåra. Men för att driva framgångsrika företag i den nya tidsåldern krävs det radikala omvandlingar av strukturer, menar han.

– Det viktiga är att börja. Inte bara prata.

Fyra tips för att hänga med i den digitala revolutionen
Hur man ska förändra företaget beror på vilken typ av företag det är men det finns några underliggande faktorer som är samma för alla:

1. Insikt
– Många tycker att förändringar inte är nödvändiga eller att det räcker med att göra små justeringar men man måste radikalt omvandla företagets struktur, säger Mark Comerford.

2. Beredskap
Förändringen behöver inte ske i dag eller i morgon. Flera processer kan pågå parallellt. Gamla strukturer kan få finnas kvar så länge de fyller en funktion men bör gradvis fasas ut allteftersom nya strukturer kan ersätta dem.

3. Byt ut ordet digital mot nätverk
Genom att flytta fokus från maskiner till människor blir det enklare att ändra sättet att tänka. Det är i nätverket potentiella kunder och framtida anställda finns.

4. Flytta om beslutsstrukturer
Förändringen måste starta i ledningen

 

Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right