Bättre kundmottagande gynnar affärerna

Publicerad: 2014-05-13 14:36 | Taggar: Effektivare kundtjänst, Så har andra gjort med Telias lösningar Kategorier:

Hos Best Lås kan alla anställda hjälpas åt att besvara inkommande samtal. Det spelar ingen roll var man råkar befinna sig, eftersom man alltid har anknytningen med sig.

Best Lås & Säkerhetssystems behov

– Merparten av våra avancerade låssystem går till stora aktörer såsom Stockholms kommun, KTH, Danderyds sjukhus och Ericsson Globe. Med sådana kunder insåg vi att vi behövde förbättra telefonservicen rejält, säger Järker Edling som är säljare på Best Lås & Säkerhetssystem.

Från början ledde företagets officiella fastnätsnummer till en helt vanlig telefon på ett kontor som bemannades av en enda person. Med dessa förutsättningar var det naturligtvis svårt att upprätthålla en god telefonservice.

Lösning

Best Lås satsade på tjänsten Telia Jobbmobil Växel. Den knyter ihop medarbetarnas mobiltelefoner och gör dem till växelanknytningar.

Tack vare detta kan samtliga fem anställda hos Best Lås hjälpas åt att besvara inkommande samtal till huvudnumret. Det spelar ingen roll var man råkar befinna sig, eftersom man alltid har anknytningen med sig.

Tjänsten erbjuder de vanligaste växelfunktionerna, exempelvis svarsgrupp, vidarekoppling och hänvisning.

Resultat

Järker Edling och hans kollegor är ofta på resande fot. Några har inte ens ett fast skrivbord, utan flyttar regelbundet mellan företagets olika kontor i Stockholm, Falun och Furudal.

– Med den sortens verksamhet är en mobil växellösning det enda vettiga. Nu är det mycket enklare för kunderna att nå fram till oss. De får nästan alltid snabbt svar vid första försöket, vilket är bra för vår konkurrenskraft.

En del kundärenden går naturligtvis att klara av omgående, även om man inte är på kontoret. Andra gånger kan det komma mer komplexa frågor.

– Om jag får ett sådant samtal när jag är på rörlig fot använder jag överflyttning. Det är alltid någon av oss som finns på kontoret och som därmed har bättre förutsättningar att hjälpa till. Vi löser alltså problemet vid första kontakten. Kunden slipper ringa upp på nytt, konstaterar Järker Edling.

Han uppskattar att tjänsten gör företaget nåbart på nummer i fasta nätet. Likaså är det fastnumret som presenteras när medarbetarna ringer utgående samtal.

– I Stockholm har vi 08-nummer. Medarbetarna på Falukontoret nås på 023-nummer. Jobbmobil Växel ger oss alltså en effektiv lokal förankring, något som stärker vårt varumärke.

Eftersom medarbetarna sällan träffas är telefonen det naturliga verktyget för att hålla kontakten inom företaget. Internsamtalen blir både många och långa.

– Det känns tryggt att samtalskostnaden för dessa är inkluderad i vårt avtal och det är praktiskt och bekvämt att kunna ringa med våra tresiffriga anknytningsnummer, summerar en nöjd Järker Edling.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right