Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Webbshoppen som parar behov med kompetens

Publicerad: 2014-06-05 16:45 | Taggar: Så har andra gjort med Telias lösningar, Effektivare kundtjänst Kategorier:

Att sälja byggvaror över nätet innebär flera utmaningar. Det vet Skånska byggvaror. Med stor medvetenhet och planering pågår en ständig utveckling som involverar kundmötet och tar affären till nya dimensioner. Tack vare smarta lösningar som en proaktiv webb kan företaget analysera kundens rörelser på nätet och därigenom försöka förstå vilka behov kunden har.


Skånska byggvaror var från början ett postorderföretag men under tidigt 2000-tal utvecklades deras hemsida till en ren orderkanal.

– I dag är webben något helt annat, det är här konsumenten möter Skånska byggvaror för första gången, säger Anders Johansson Eickhoff, vd.

– Dels ska kunden kunna handla på ett enkelt sätt men vi behöver också ha ett stöd för kunden eftersom vi säljer rätt så komplicerade produkter, fortsätter han.

För att alltid finnas tillgängliga för kunden har Skånska byggvaror valt att använda en proaktiv webb. Utifrån kundens behov letar systemet efter en medarbetare som har de bästa förutsättningarna för att för att hjälpa kunden vidare – man parar alltså ihop behov med kompetens och erbjuder kontakt via chatt eller callback.

Modernt sätt att möta kunden
Fredrik Lemming, senior sales manager hos Telia, ser den proaktiva lösningen på webben som ett smart och modernt sätt att möta kunden på företagets hemsida.

– Fler och fler kommer att förenas över webben i framtiden och därför är det viktigt att finna en fiffig lösning. Enligt en undersökning från Forrester research säger 52 procent av kunderna på nätet att de avbryter onlinebesök om de inte snabbt hittar svar på sina frågor.

Han jämför den proaktiva webben med ett besök i klädbutiken.

– Du stannar kanske lite extra länge vid hyllan med skjortor. Skicklig personal med fingertoppskänsla från butiken kommer då kanske fram till dig för att kolla om du undrar något som har med skjortor att göra och får då hjälp.

Skånska byggvaror valde en lösning de kände att de kunde växa med i framtiden.

– Nu finns vi där för kunden som får mer stöd, nytta och hjälp genom köpprocessen och förhoppningsvis blir mer nöjd. Då ökar vi också konverteringen – både i showroom och på webben, säger Berit Gärdenfors, kundchef på Skånska byggvaror.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
Toggla chat
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton