navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Uppkopplingen avgör sommarens business

Publicerad: 2014-06-16 11:14 | Taggar: Detaljhandel Kategorier:

Med 36 000 gäster på tio veckor måste både personalschemat och maten vara minutiöst planerade för att allt ska klaffa. Men helt avgörande för restaurang Lammet & Grisens existens är också något så omatigt som en fungerande uppkoppling.

Lammet & Grisen ligger granne med naturreservatet Horns kungsgård på norra Öland. I restaurangens stora trädgård fanns tidigare en Teliasten, en gråsten där en av krögarna hade sprejat ”Telia” med stora bokstäver. Det här var den enda punkten på hela restaurangområdet där det faktiskt gick att få mobiltäckning, ett faktum som till slut fick restaurangens ägare att gå till Telia och vädja om hjälp.
– Det är så mycket som hänger på att vi har bra uppkoppling, förklarar Patrik Clasén, restaurang- och it-chef för Lammet & Grisen.
– Man kanske inte tänker på det i första hand, men för att driva en modern restaurang är det helt avgörande.

Koll på bokade bord
Lammet & Grisen har haft som specialitet att servera helstekt lamm och gris ihop med närodlade grönsaker sedan 1969. En specialitet som lockar många gäster – ungefär 99,5 procent bokar i förväg för att vara säkra på att få bord. Bokningen görs antingen via telefon eller online där den går direkt in i hovmästarens dator. Där finns information som till exempel när gästerna kommer, hur många de är, eventuella allergier, ja allt som behövs för att ge gästerna service. Kan inte restaurangen logga in på sitt system – då har du en ganska oförberedd hovmästare som inte har en aning om vilka och hur många gäster som är på väg.
– Sedan är det många som ringer in sin beställning också, men tidigare bröts samtalen hela tiden och vi kunde inte ens ta emot bokningar.

Betalningarna fungerar bättre

För några år sedan byggdes så äntligen den nya 4G-masten vilket har gjort bokandet betydligt smidigare. Men också betalningarna fungerar mycket bättre nu.
– I dag betalar 95 procent av gästerna med kort, men får tänker på att en modern kortterminal kräver konstant uppkoppling för att fungera.
Tidigare använde restaurangen ADSL med ett gammalt telefonmodem som back-up. Inte heller i dag litar Patrik helt på enbart ett system.
– För att klara 36 000 ätande gäster under tio sommarveckor måste du ha en strukturerad organisation och då är en bra uppkoppling A och O. Vi skulle inte kunna driva restaurangen utan det.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right