Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart telia-logo-reverted global-level-alert-warning global-level-alert-information icon_twitter_footer

Mobilitet ställer nya krav på it-avdelningen

Publicerad: 2014-06-03 10:47 | Kategorier:

Ny teknik gör att data, arbeten och idéer kan flöda friare än någonsin. Det ställer nya krav på it-cheferna som både måste förstå medarbetarnas behov i dag och hur ett mobilt arbetssätt kan utveckla företagets affär i morgon.

Ny teknik gör att infrastruktur och system i allt högre grad kan delas och göras tillgängliga också mobilt. Drivkraften för enskilda medarbetare och avdelningar är att jobba smartare, enklare och effektivare. Idag finns appar och molntjänster inom en rad företagsrelaterade områden som är lätta att komma igång med. Många förväntar sig samma nivå på lösningar som går att ordna hemma.

− Samtidigt gäller det att se till att helheten fungerar på bästa möjliga sätt. Annars riskerar man att bygga upp isolerade öar av lösningar i företaget – vilket totalt sett brukar bli väldigt kostsamt, säger Jon Arwidson, partner och rådgivare i it-strategiska frågor vid revisions- och konsultföretaget PwC.

Mobilitet avgörande för effektiviteten
Här har organisationens it-chef en nyckelroll, menar Jon Arwidson. Med ökad digitalisering kommer det i princip inte finnas någon del av ett företags verksamhet som inte har en it-koppling.

− Därför behöver it-chefen ha en djup förståelse för vart företaget är på väg. Det handlar inte bara om att omvandla verksamhetens affärslogik till it-logik, vilket många är bra på. I framtiden gäller det också att ligga steget före användarna, för att se vad som driver affären, och hur smarta digitala lösningar kan bidra till detta samtidigt som de kan integreras i en effektiv plattform, säger han.

Han tror också att it-avdelningarnas tidigare starka fokus på standardisering kan ha nått en gräns för vad som är lönsammast på sikt:

− Visst är det viktigt att ha en kostnadseffektiv och konsoliderad lösning, men risken är att det inte ger nöjda användare och därför inte driver affärsutvecklingen. Framtidens plattformar och lösningar måste vara tillräckligt flexibla för att inte låsa fast hela strukturen vid en viss typ av slutanvändare. Det blir lite dyrare, men tillför antagligen mer affärsvärde – med nöjda medarbetare som ges möjlighet att använda till exempel mobila enheter och individuella anpassningar på ett friare sätt.

Mobiliteten är också avgörande för företagets förmåga att jobba effektivt. Jon Arwidsons tips till dem som vill komma igång med mer mobila arbetssätt för hela organisationen är att börja med den avdelning som visat störst intresse:

− Det är där du hittar energi för att snabbt få upp en pilotlösning som funkar bland engagerade användare. På så sätt undviker man stora hinder i början och kan sedan införa en mer finslipad lösning inom de områden där ett mobilt arbetssätt ger störst affärsvärde.

Tips
Vill du få inspiration om hur ditt företag kan bli mer mobilt och vad ni kan tjäna på det? Besök telia.se/mobileflow >>

 

 

TIllbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
Toggla chat
arrow-down arrow-up Telias Twitter Telias blogg Telias YouTube Telias Facebook Telias LinkedIn telia-logo close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton