”Wearables” – bär din teknik på kroppen

Publicerad: 2014-01-17 11:13 | Taggar: Wearables Kategorier:

CES-mässan i Las Vegas i januari svämmade fullkomligt över av så kallade ”wearable technology” – elektronik som man på ett eller annat sätt bär på kroppen. Och det har skett utveckling inom såväl design av som nytta med produkterna.

Hittills har utvecklingen av ”wearable technology” eller ”wearables” varit inriktad på konsumentmarknaden, eftersom vi i dagsläget tenderar att ha bättre utrustning och uppkoppling som privatpersoner, jämfört med i arbetslivet.

Men nu kommer wearable technology 2.0, som plockar upp yrkesperspektivet. Smarta glasögon, som till exempel GlassUp och Google Glass, låter bärarna se inkommande meddelanden, exempelvis mejl, sms och appuppdateringar, direkt i glasögonen utan att störa det dagliga arbetet. Smarta klockor signalerar vid telefonsamtal eller gör det till och med möjligt att ringa och sköta arbetsuppgifter direkt via urtavlan.

Wearables i alla former
Martin Källström på svenska Narrative besökte CES i år med företagets egen wearableprodukt, lifeloggingkameran Narrative.

– Wearable technology var en av de största kategorierna på CES i år. Jag blev framförallt fascinerad över att det kommer så många nya formfaktorer för tekniken, som till exempel kläder, skor, klockor, armband, glasögon och till och med kontaktlinser, berättar Martin Källström.

Tillverkade för specifika uppgifter
Styrkan i wearables ligger i potential att designa dem för en specifik uppgift, snarare än att anpassa deras funktioner utifrån de tekniska prylar som finns tillgängliga.

Här kan framförallt kameror av olika slag vara behjälpliga i väldigt specifika situationer. Säljare kan till exempel använda sig av livestreamad video via små kameror för att få råd och stöd från kollegor hemma på kontoret utan att ens behöva störa eller avbryta kundmötet.

Martin Källström ger ett bra exempel på hur han använde sin egen produkt under mässan:

– Veckan på CES är en av de mest arbetsamma på hela året, med kalendern helt full av möten. Narrative gör att jag utan ansträngning har hela veckan dokumenterad i bilder, både för att själv minnas vilka möten jag haft och kunna visa för teamet hemma på kontoret vad som hände med vår produkt under mötet.

Snyggare och smartare
Ett stort problem har tidigare varit utseendet på wearables. Produkterna har ofta varit tunga, klumpiga och inte alltid anpassade att bäras i arbetssituationer. Men också här har det skett saker. Såväl klockor som glasögon har numera tonvikt på design och designsamarbeten, med smarta klockan Pebbles som ett bra exempel. Amerikanska CSR har tagit det så långt som att erbjuda designade smycken som till exempel halsband som kopplas ihop med din telefon och ger olika signaler beroende på vad du tar emot i telefonen.

Amerikanska analytiker förutspår att marknaden för wearables kommer att växa från 750 miljoner USD 2013 till 5,8 miljarder USD år 2018. Ett område att hålla koll på med andra ord.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right